Nemecké ministerstvo hospodárstva označuje dojem, že správa OECD bola na nátlak spolkovej vlády výrazne zmiernená, za nesprávny. Podľa jeho vyhlásenia totiž vláde v prvom rade išlo o odbúranie vecných chýb a s nimi súvisiacej nesprávnej interpretácie dát, ako aj o "odborné opravy podľa aktuálneho stavu". Vyhlásenie zároveň dodáva: "Konečný produkt sa nám páči trochu viac než prvý návrh - a je aj správnejší." No toto úsilie naráža doma na ostrú kritiku opozície aj ekonómov. Odborný poradca vlády Wolfgang Wiegard potvrdil, že konečné znenie je miernejšie, no vyjadrenia opozičných politikov o poriadnom škandále a neslýchanom postupe považuje za prehnané: "To patrí k rituálu."
Faktom však zostáva, že prvá verzia bola oveľa ostrejšia. Kritické časti sú teraz slabšie a analýza ekonomickej situácie už nepôsobí tak dramaticky. Veď v samotnom 14-stranovom úvode je viac než 20 zmien. No aj v ďalšom texte zmizli mnohé kapitoly, ktoré prekážali odborovým organizáciám, napríklad vyjadrenia o príliš vysokých mzdových nákladoch či požiadavka OECD na zákonom garantovanú možnosť otvorenia kolektívnych zmlúv. Okrem toho musela OECD zmierniť aj vyjadrenia na tému nedostatočnej sily štátneho dôchodkového systému, kým do konečnej verzie sa dostala chvála na hospodársku politiku krajiny. Nemecká vláda vysvetlila, že nemá záujem o vyostrenie vnútropolitickej diskusie o nevyhnutných sociálnych reformách.
Ekonóm OECD Patrick Lenain potvrdil celý rad zmien, no súčasne upozornil, že štúdia o Nemecku je aj naďalej z hľadiska organizácie mimoriadne kritická. To však vzhľadom na nepriaznivý ekonomický vývoj nie je vôbec prekvapujúce. OECD pritom upozorňuje, že zmeny nie sú ničím neobyčajným, keďže každá zo štúdií o krajinách sa rediguje. V tomto prípade totiž nejde o publikáciu generálneho sekretariátu, ale špeciálnej komisie a odzrkadľujú názor všetkých členských štátov, aj preverovaného. OECD uprednostňuje dohodu, takže všetky krajiny musia schváliť konečnú verziu. "Každá vláda sa snaží zmierniť nepriaznivo znejúce časti. Nielen Nemecko," dodal P. Lenain.
Mimoriadne pikantne vyznieva úsilie spolkovej vlády vďaka prejavu spolkového kancelára Gerharda Schrödera zo 6. mája pri príležitosti 40. výročia vzniku Rady odborníkov, ktorej úlohou je hodnotiť celkový hospodársky vývoj. "Práve v časoch, keď je ťažšie presadiť hospodársko- a finančnopolitické opatrenia, potrebujeme viac rád nezávislých grémií," zdôraznil kancelár. "Rady kompetentnej tretej strany predstavujú pre každého aktívneho politika hodnotnú podporu. To platí aj vtedy, ak niekomu takýto posudok nevonia." (hn/sz)
Najdôležitejšie zmeny v správe OECD
Pôvodné znenie: Už niekoľko rokov je Nemecko jedným z podpriemerne rastúcich národných hospodárstiev so slabým vnútorným dopytom a s vysokou štrukturálnou nezamestnanosťou, ktoré odzrkadľujú nepružný trh práce. To oslabuje rast a zvýšilo zraniteľnosť ekonomiky externými šokmi, čo viedlo k takmer dva roky trvajúcej stagnácii.Zverejnená verzia: V dôsledku prudkého rozvoja po znovuzjednotení je nemecké hospodárstvo už niekoľko rokov poznamenané slabým vnútorným dopytom a nízkym rastom v porovnaní s ostatnými krajinami OECD.
Pôvodné znenie: Zníženie mzdových nákladov a zvýšenie pružnosti trhu práce vyžadujú radikálne kroky.
Zverejnená verzia: Zvýšenie pružnosti trhov práce vyžaduje radikálne kroky.
Pôvodné znenie: Súčasné možnosti na odstúpenie od kolektívnych zmlúv sú nedostatočné. Legislatíva by mala umožniť dohody medzi zamestnancami podniku a vedením, ktoré by sa odkláňali od kolektívnych zmlúv.
Zverejnená verzia: Za uváženie stojí rozšírenie manévrovacieho priestoru pri určovaní miezd na podnikovej úrovni, aby sa dosiahlo lepšie prispôbenie kolektívnych zmlúv podmienkam na trhu práce.
Pôvodné znenie: Je nepravdepodobné, že rozpočet sa v krátkodobom horizonte vyrovná. Potrebná je silnejšia strednodobo orientovaná stratégia, ktorá stavia na štrukturálnej reforme na strane výdavkov.
Zverejnená verzia: Spolková vláda sa zaviazala na politiku prísnej konsolidácie rozpočtu a vypracúva v súčasnosti konsolidačný program.