Nemecký vládny kabinet včera schválil zákon o čiastočnej privatizácii železničnej spoločnosti Deutsche Bahn.
Pôvodne sa privatizácia mala uskutočniť uvedením akcií Deutsche Bahn na burzu, no minister dopravy Wolfgang Tiefensee opakovane ohlasoval účasť finančne silných partnerov. Tiefensee predpokladá, že železnice sa do konca budúceho roka dostanú na kapitálový trh a "je jedno ako", odvoláva sa na jeho vyjadrenia denník Handelsblatt. Výnosy z privatizácie si rozdelí Berlín a Deutsche Bahn.
Minister oznámil, že v prvej etape, ktorú chce spustiť už koncom budúceho roka, štát predá súkromným investorom štvrtinu akcií. Podľa denníka Die Welt do roku 2009 by sa štát mal vzdať celkovo 49 percent. No zákon tento termín neobsahuje, keďže s ním musia súhlasiť nielen obidve komory parlamentu, ale aj spolkové krajiny.
Trate zostanú štátu
Najväčšie spory vyvoláva železničná sieť. Nemecká vláda je z ústavy povinná zabezpečiť funkčnú infraštruktúru a podľa ministra nehrozí strata štátnej kontroly, keďže ani jediný kilometer z 34-tisíc kilometrov tratí sa nedostane do rúk súkromného investora. Infraštruktúra, čiže trate, stanice a rozvody elektriny, zostanú ešte pätnásť rokov v rukách štátu.
Podľa nemeckých médií spoločnosť môže infraštruktúru využívať, bude ju vykazovať v bilanciách a dostane vysoké štátne dotácie. Spolková vláda na nasledujúcich pätnásť rokov vydelila na údržbu siete 2,5 miliardy eur, v prepočte 82,6 miliardy korún, ročne.
V zmluve je aj ustanovenie, že železnice stratia kontrolu na sieťou, ak zanedbajú jej údržbu a modernizáciu. Podľa Handelsblattu presné finančné a regulačné podmienky bude obsahovať zmluva, ktorá neskôr bude súčasťou zákona.
Nemci nie sú jediní
Privatizačný plán naráža na odpor spolkových krajín, ktoré sa obávajú zhoršenia regionálnej železničnej dopravy. Kritici poukazujú aj na to, že z peňazí daňových poplatníkov budú profitovať súkromné spoločnosti, píše Financial Times Deutschland. Celý zákon považujú za kontraproduktívny, keďže skutočne voľná hospodárska súťaž by bola možná iba v prípade nezávislej železničnej siete. Obávajú sa najmä toho, že súkromný monopolný prevádzkovateľ železničnej siete bude účtovať vyššie poplatky a ceny.
Tvrdá kritika sa ozýva aj zo strany odborov. Podľa nich právo občanov na plnú mobilitu nesmie podliehať finančným záujmom kapitálových trhov. Upozorňujú na negatívne zahraničné skúsenosti s privatizáciou železníc. Podľa nich nemožno vylúčiť rušenie pracovných miest, skresávanie cestovných poriadkov, odstavovanie niektorých úsekov alebo zvyšovanie cien. Je pre nich záhadou, prečo sa Berlín dobrovoľne vzdáva dôležitej páky pre svoju ambicióznu politiku v oblasti ochrany klímy.
Na odpor vtedajšej slovenskej opozície narazili aj plány bývalej pravicovej vlády Mikuláša Dzurindu na sprivatizovanie nákladnej železničnej dopravy ZSSK Cargo. Smer už pred minuloročnými voľbami avizoval, že ak sa dostane k moci, štát nepredá väčšinový podiel v žiadnom zo strategických podnikov, medzi ktoré patrilo aj Cargo. Smer voľby vyhral a Cargo zostalo v rukách štátu.