Presný termín časovo ohraničeného štrajku však odbory zverejnia až tesne pred jeho začiatkom, aby DB nemohol prijať protiopatrenia. Podľa denníka Die Welt však saský súd zakázal odborom vyhlásiť štrajk v tejto spolkovej krajine, hoci jeho rozhodnutie sa týka iba regionálnych vlakov a nemá dosah na ostatné spolkové krajiny.
Škody za stovky miliónov
Podľa Handelsblattu sa po Nemecku denne pohybuje takmer päťtisíc nákladných a tisíc osobných vlakov. Nemecký inštitút pre ekonomický výskum (DIW) odhaduje, že v prípade odstavenia nákladnej dopravy by národnému hospodárstvu vznikli škody 167 miliónov eur, v prepočte 5,6 miliardy korún, ak sa pridá aj osobná doprava, škody by sa zvýšili o ďalších päťsto miliónov eur.
DB prijal určité opatrenia, aby aspoň v obmedzenom rozsahu bol schopný plniť svoje záväzky, napríklad, nasadením neorganizovaných alebo nedávno penzionovaných rušňovodičov či inštruktorov. Vedenie má údajne alternatívny rozpis služieb, aby v kritickom čase nepracovali rušňovodiči, organizovaní v GDL, píše ďalej Die Welt. Ak by nákladné vlaky zostali stáť na otvorenej trati, rušňovodičov čakajú nepríjemné následky.
Keďže štrajk môže spôsobiť omeškania aj v osobnej doprave, spoločnosť vytvorila telefonické centrum, kde päťsto zamestnancov bude 24 hodín denne poskytovať informácie o vlakových spojeniach. O vlakoch sa budú môcť cestujúci a firmy informovať aj pomocou mobilných telefónov s technológiou WAP.
Firmy sa boja
Spolkové združenie surovinového hospodárstva, nákupu a logistiky (BME) očakáva problémy so zásobovaním predovšetkým kovospracujúceho sektora. Prezident BME Holger Hildebrandt pre denník Die Welt upozornil, že cestná nákladná doprava už teraz pracuje na hranici svojich kapacít a lodná doprava ponúka možnosti iba pre určité druhy tovarov. Podľa neho väčšina spoločností dokáže zvládnuť jedno- až dvojdňový štrajk, potom už ovplyvní zásobovanie. V prípade dlhšieho štrajku najväčšie problémy očakáva v banskom, chemickom, potravinárskom a automobilovom priemysle.
Ani samotné spoločnosti zatiaľ nemajú jasno v dôsledkoch. Ako HN povedal hovorca nemeckého Volkswagenu, keďže odbory ešte neposkytli konkrétnejšie informácie o štrajku, nemôžu odhadnúť jeho dôsledky na činnosť tovární. Podľa hovorcu U.S. Steel Košice Jána Baču monitorujú situáciu a spolupracujú so zákazníkmi, aby nedošlo k prerušeniu dodávok.
Porsche varuje pred veľkými škodami, keďže dodávky karosérií do lipskej továrne sú úplne závislé od železnice a automobilka nie je schopná krátkodobo presunúť dopravu na cesty. V prípade dlhodobejšieho štrajku hrozí úplné zastavenie produkcie od polovice augusta, píše Handelsblatt.
V podobnej pozícii je aj BMW, ktorému sa v polovici augusta končí celozávodná dovolenka. Hoci sa snaží získať kamióny, nie je to ľahké, pretože o to isté sa pokúšajú aj ďalšie firmy. Z 3 500 áut, ktoré BMW denne vyrobí v Nemecku, sa vyše polovice prepravuje k predajcom po železnici.
Ultimátum
Odbory dali železniciam ultimátum. Ak by včera do 18. hodiny predložili novú ponuku, GDL by odložil alebo úplne odvolal štrajk. No DB odmietol túto výstrahu s tým, že nepredloží žiadnu novú ponuku a hrozí mu tak najväčší štrajk za pätnásť rokov.
Spoločnosť poukázala na ponuku z piatka, ktorá podľa personálnej riaditeľky Margret Suckaleovej nestála odborom ani za jediný pohľad. Suckaleová si myslí, že odbory tvrdohlavo odmietajú akékoľvek rokovania a opakujú nereálne požiadavky. "Máme dojem, že vedeniu GDL ide len o jedno: za každú cenu vyhlásiť štrajk," tvrdí pre denník Die Welt.
Odbory žiadajú pre 12-tisíc zamestnancov rušňovodičov zvýšenie platov o 31 percent a vlastnú tarifnú dohodu. Podľa Predstavenstva DB by však požiadavky GDL stáli dvojnásobne viac než dohoda o zvýšení o 4,5 percenta pre 130-tisíc ľudí.
Kritika sa ozýva aj z radov expertov. DIW upozorňuje, že akákoľvek požiadavka nad sedem percent je prehnaná a nebezpečná. Podľa nej GDL nemôže mať záujem na tom, aby železnice pre prehnané požiadavky museli rušiť 1 500 pracovných miest ročne.