Nielen pre krajiny východnej Európy, ale aj pre ostatnú časť sveta je dnes charakteristické, že štátne železničné a energetické monopolné spoločnosti prechádzajú rozsiahlymi reštrukturalizačnými a ozdravnými procesmi. Tieto monopoly ešte stále pohlcujú masívne vládne dotácie, avšak aj napriek tomu mnohé z nich stále nedokážu prosperovať. Vysoké štátne dotácie ich nestimulujú na redukciu výdavkov, ich záujem o nové technológie je minimálny. Veľké monopolné spoločnosti zároveň vytvárajú obrovský priestor pre "rodinkárstvo" a korupciu. Situácia vo svete sa však radikálne mení a tento trend neobchádza ani monopoly.
Tvorcovia reformy monopolných spoločností tvrdia, že jej hlavnou úlohou je podporiť vznik konkurencieschopných podnikov, treba si však uvedomiť, že tento proces budú sprevádzať mnohé problémy. Základom reformy by mala byť nielen demonopolizácia jednotlivých služieb, ale aj ich separácia na niekoľko častí buď podľa geografického rozdelenia alebo iným kľúčom. V Rusku sa, napríklad, očakáva, že reforma prinesie oddelenie spoločností prevádzkujúcich vlaky od podnikov zabezpečujúcich prevádzku koľajových tratí a od energetických spoločností. Privatizáciou v tejto oblasti by chcelo Rusko zlepšiť poskytujúce služby a zároveň otvoriť trh aj pre konkurenčné spoločnosti.
V prípade železníc sú vo svete skúsenosti s reformami v tejto oblasti rôzne. V mnohých prípadoch je výsledkom reformy vytvorenie relatívne slabého konkurenčného prostredia medzi menšími železničnými spoločnosťami, pretože aj naďalej zostávajú vo výhode veľké spoločnosti, ktoré nielen vďaka svojej veľkosti, ale aj širšími finančnými možnosťami, sťažujú menším konkurenčným firmám nájsť si svojej miesto na trhu. Reálna konkurencia sa minimalizuje.
S podobnými problémami sa stretávame aj v energetickom sektore, sú však oveľa vážnejšie. Jedným z príkladom je Kalifornia, ktorá rozdelila energetický systém, avšak rozdelenie fungovalo len dovtedy, pokiaľ nedošlo k veľkým suchám, ktoré výrazne zredukovali produkciu elektrickej energie v hydroelektrárňach. Zároveň sa pre vysoké horúčavy prudko zvýšila spotreba energie v dôsledku intenzívnejšieho využívania klimatizácie. A aj napriek tomu, že v štáte pôsobí veľký počet dodávateľov energie, jej nedostatok sa prejavil v prudkom zvýšení ceny, pretože mnohé spoločnosti odmietli zvýšiť v krízovom období objem dodávok.
Reforma štátnych monopolov súčasne očakáva, že si tieto spoločnosti budú schopné samy na seba zarobiť. Jedným z riešením by bolo v prvotnej fáze zmien poskytovať spoločnostiam ešte štátne dotácie, samozrejme, v limitovanej výške alebo zvýšiť ceny tak, aby ich výška dokázala pokryť náklady firiem Tento spôsob však nie je jednoduchý.
StoryEditor