Firmy na Slovensku hľadajú ročne na manažérske pozície tisíce nových kandidátov. Zatiaľ čo pri obsadzovaní miest stredného manažmentu sa najviac spoliehajú na personálne agentúry, pri hľadaní kandidátov do najužšieho vedenia firiem sa riadia odporúčaniami a referenciami. Počet tých, ktorí sú predmetom lovu, je pritom dvojnásobne nižší ako počet voľných miest, k tejto zmene pritom došlo v priebehu posledných troch rokov. Vyhliadky do budúcnosti sú pre kvalitných manažérov výborné. "Firmy sa v súčasnosti obzerajú najmä po odborne zdatných manažéroch s dostatočnou mierou flexibility, ktorí vedia efektívne narábať s časom a dokážu jasne stanoviť a komunikovať ciele. Premýšľajú o zmenách a inováciách, sú prístupní novým myšlienkam a vedia okolo seba vytvoriť tím," hovorí o najžiadanejších kandidátoch manažér poradenskej spoločnosti Amrop Hever Slovakia Dalibor Slávik.
Striedanie odvetví povolené
Na manažérskych pozíciách je, samozrejme, dôležitá predchádzajúca prax, ktorá sa nemusí bezpodmienečne viazať na jedno odvetvie. Prechod medzi sektormi môže byť pritom pre potenciálnych kandidátov dokonca prínosom, keďže eliminuje "podnikovú slepotu". V posledných rokoch mierne klesol význam praxe v zahraničí, ktorá bola donedávna konkurenčnou výhodou.
Podobne podľa predstaviteľov personálnych agentúr nezohráva rozhodujúcu úlohu pri hľadaní riadiacich pracovníkov vzdelanie. "Prax ukazuje, že veľa manažérov s technickým vzdelaním sa posunulo nielen do pozície generálnych, ale aj finančných riaditeľov," dopĺňa manažér Amropu.
Najviac vyhľadávanými sú kandidáti na pozície stredného manažmentu, spomedzi odvetví je najväčší pretlak medzi ponúkanými miestami a vhodnými kandidátmi najmä v bankovníctve, automobilovom priemysle, IT, telekomunikáciách a strojárstve. I keď viacerí personalisti konštatujú, že pri istom zovšeobecnení možno povedať, že deficit riadiacich pracovníkov pociťujú takmer všetky odvetvia.
"Bankovníctvo, IT, telekomunikácie a financie patria zároveň medzi odvetvia využívajúce vo veľkom servis HR agentúr pri získavaní nových zamestnancov z radov konkurencie," konštatuje manažér kvality personálnej agentúry AuJob Peter Ulbrik.
Aj nováčikovia majú šancu
Dobrou správou pre ambicióznych kandidátov je, že čoraz viac spoločností poskytuje príležitosť vyskúšať si manažérsky post aj u kandidátov, ktorí ešte túto métu nedosiahli. A neraz aj tým, z externého prostredia, myslia si oslovení odborníci z radov personálnych agentúr. "Typickým príkladom je prechod skúseného finančného audítora z poradenskej spoločnosti na ,druhú stranu'. Múdri zamestnávatelia nielen kupujú hotových ľudí, ale venujú pozornosť aj otázke nástupníctva," dopĺňa Dalibor Slávik.
Trend preplácania, nazývaný aj "mzdová turistika", už patrí k bežným súčastiam konkurenčného boja o kvalitných zamestnancov. "Ľudia, ktorí sa ním nechávajú strhnúť, spravidla na to môžu z dlhodobého hľadiska doplatiť, pretože dobrý manažér po čase musí postúpiť, čo sa v ich prípade často nekoná," tvrdí Peter Ulbrik.
Ideálny kandidát?
"Ak sa chcete stať členom stredného alebo vyššieho manažmentu, v prvom rade musíte byť súťaživý typ, dôležitá je vaša flexibilita, perfekcionizmus a prioritou pre vás musí byť práca," pripomína HR odborník agentúry AuJob. Vyžaduje sa prozákaznícke správanie a ideálny je vek medzi 30 až 40 rokmi. Aj z tohto hľadiska je zarážajúce zistenie viacerých personálnych spoločností, ktoré hovorí o pretrvávajúcom nezáujme o kandidátky na manažérsku prácu z radov žien. Zjavný je podľa viacerých z nich nezáujem o manažérky ženy napríklad v radoch kórejských spoločností podnikajúcich na Slovensku. Podobne dochádza pri manažérskych pozíciách neraz k diskriminácii z hľadiska veku, keďže sú uprednostňovaní mladší uchádzači. Napriek tomu, že výbery kandidátov sú oveľa precíznejšie ako v minulosti, zhodujú sa HR firmy, že neúspešných je na nových pozíciách asi 20 percent vybraných kandidátov.
"Aktuálnu situáciu na trhu sa pri vyhľadávaní manažérov snažia kopírovať aj firmy práve vstupujúce na slovenský trh, veľa ráz sa pritom musia naučiť sofistikovanejšiemu správaniu, lebo čím väčšia je ponuka, tým viac si kvalitní zamestnanci môžu vyberať," poznamenáva Dalibor Slavík. Bežne sa manažérske pozície zvyknú obsadiť do šiestich mesiacov. I keď môže byť nájdenie kandidáta veľmi krátky proces, predlžujú ho záväzky u zamestnávateľa, ktorého opúšťa, alebo špecifikácia pracovných podmienok a komunikácia medzi firmou a zvoleným kandidátom.
Koho firmy hľadajú?
-- ročne sa obsadzujú stovky topmanažérskych postov a tisícky členov stredného manažmentu
-- najžiadanejšími sú kandidáti vo veku 30 -- 40 rokov
-- vhodní kandidáti musia ovládať jazyky