Letecké spoločnosti sa zrejme nevyhnú obchodovaniu s emisiami už od roku 2010. Členovia komisie európskeho parlamentu to totiž odhlasovali v prospech novej environmentálnej politiky, podľa ktorej všetky aerolinky využívajúce európsky vzdušný priestor budú platiť za kvóty emisií oxidu uhličitého. Podľa leteckých spoločností pôsobiacich na Slovensku nejde o priaznivé riešenie.
Návrh komisie totiž predpokladá, že celkový strop kvót pre emisie CO2 má predstavovať sto percent priemerných emisií leteckej dopravy v rokoch 2004 -- 2006. Niektorí členovia parlamentného výboru však požadujú znížiť tento limit na 75 percent.
"Pre naše aerolinky by to znamenalo kupovať porovnateľne viac emisných kvót. Od tohto obdobia sme sa rozšíril troj- až štvornásobne. Takýto návrh by teda poškodil všetky mladé, rozvíjajúce sa aerolinky," tvrdí Jaroslav Riečický, obchodný riaditeľ spoločnosti Air Slovakia.
Výdavky aeroliniek spojené s investovaním do obchodu s emisiami tak môžu mať vplyv aj na cenu leteniek. Dosahová štúdia tvrdí, že takáto schéma by mohla viesť k zvýšeniu cien leteniek v rozpätí od 5 do 40 eur, v závislosti od vzdialenosti či dĺžky letu. Pod väčším tlakom sa tak môžu ocitnúť práve nízkonákladové aerolinky s frekventovanejším lietaním nad územím Európy. Tomáš Kika, hovorca aeroliniek Sky Europe Slovakia však tvrdí, že "relatívne nové letecké spoločnosti dominujú počtom lietadiel s nízkoemisnými motormi, ktoré aj pri častejších letoch môžu produkovať menej emisií ako veľkoflotilové spoločnosti so staršími lietadlami".
Letecké firmy tvrdia, že návrh komisie nie je jediným možným riešením. "Minulý rok existovali aj návrhy na zavedenia extra poplatku na letiskových taxách vo forme ekologickej taxe, ktorá mala smerovať na vývoj nízkoemisných motorov," dodáva Riečický. Väčšina nových lietadiel totiž už využíva motory s najnovšími technológiami. "Flotila spoločnosti Sky Europe je najmladšia vo svojej triede. Niektoré nové typy lietadiel typu Boeing majú len 3 týždne," reaguje Kika.
Schválením európskeho návrhu bude môcť svetová letecká doprava rovnako ako priemyselné podniky obchodovať s emisiami a predávať pridelené kvóty, ktoré aerolinky nevyužijú alebo, naopak, kupovať tie chýbajúce.
Štátom Európskej únie sa začali prideľovať kvóty na emisie skleníkových plynov na základe požiadaviek priemyselných podnikov od roku 2005. Prideľovanie kvót má zabezpečiť postupné znižovanie znečistenia ovzdušia, zároveň možno s nimi špekulatívne obchodovať. Keďže súčasná cena jednej tony je iba 26 centov, obchodovanie sa dostáva do útlmu.
Emisie z leteckej dopravy v súčasnosti predstavujú 3 percentá z celkových emisií skleníkových plynov. V ďalších rokoch má dochádzať k ich rýchlemu nárastu. Od začiatku deväťdesiatych rokov je tento nárast približne 87-percentný, keďže letecká doprava sa stáva lacnejšou, pričom sa nepokrývajú náklady súvisiace so životným prostredím. Podľa Európskej komisie sa množstvo emisií pripadajúcich na jedného cestujúceho na linke z Londýna do New Yorku a späť rovná priemernému množstvu emisií, ktoré vyprodukuje jeden občan únie pri vykurovaní domu za celý rok.
StoryEditor