Najväčšia automobilka v Rusku AvtoVAZ koncom minulého týždňa oznámila, že postaví v priebehu nasledujúcich troch rokov nový závod s ročnou kapacitou 450-tisíc vozidiel. Do nového projektu plánuje AvtoVAZ investovať niekoľko miliárd dolárov, informovala ruská internetová stránka TheMoscowTimes.com. Ruský producent vozidiel zároveň oznámil, že možno ukončí spoločný podnik s najväčšou automobilkou na svete General Motors. "Spoločnosť prehodnotí budúcnosť spoločného podniku s americkou automobilkou, ktorá vyrába športovo-úžitkové vozidlá Chevy Niva. Ak sa táto spolupráca ukáže zisková, budeme rozvoju spoločného podniku venovať maximálnu pozornosť. Ak nie, spoluprácu ukončíme," vyhlásil zástupca AvtoVAZ Igor Jesipovskij, nový generálny riaditeľ spoločnosti. Konečné rozhodnutie by malo byť známe ešte tento mesiac, informovala ruská stránka Mosnews.com.
V novej továrni plánuje automobilka výrobu nových modelov, ktoré by boli schopné konkurovať zahraničným spoločnostiam, oznámil Jesipovskij. AvtoVAZ, známy najmä výrobou lacných vozidiel Lada, ktorý sa koncom minulého roka dostal pod kontrolu ruskej štátnej spoločnosti Rosoboronexport, by chcel v nasledujúcich piatich rokoch predstaviť na trhu až 12 nových modelov, uviedla agentúra Reuters. Pri ich vývoji spoločnosť nevylúčila spoluprácu so zahraničnými spoločnosťami, ktorých automobiliek by sa to malo týkať, však vedenie AvtoVAZ odmietlo spresniť. "Zatiaľ sme len v štádiu rokovaní. Do konca marca by sme však mali presne vedieť, ktoré firmy sa stanú našimi partnermi," uviedol viceprezident AvtoVAZ technologického úseku Maxim Nagaitsev.
Výstavba nového závodu bude financovaná buď priamo štátom, alebo prostredníctvom úverov so štátnou zárukou. Člen správnej rady AvtoVAZ a šéfa Federálnej priemyselnej agentúry Borisa Aljošina zároveň oznámil, že v prípade, ak štát poskytne spoločnosti peniaze potrebné na výstavbu nového závodu, nie je vylúčené, že prevezme na seba dlhy automobilky, ktoré sa podľa analytikov dnes pohybujú v rozmedzí 150 až 180 miliónov dolárov. Poskytnutím financií sa zároveň štát stane jedným z jej hlavných akcionárov. Nezávislí analytici predpokladajú, že investícia do novej továrne sa bude pohybovať okolo piatich miliárd dolárov.
Dopyt po vozidlách v Rusku sa v dôsledku silného rastu ekonomiky stále zvyšuje. AvtoVAZ však napriek tomu neustále stráca svoj podiel na trhu v prospech zahraničných producentov.
Podľa ministerstva priemyslu má ruský automobilový trh hodnotu 23 miliárd dolárov, ktorá do roku 2010 stúpne na 31 miliárd dolárov. A budúcnosť podľa odborníkov patrí zahraničným výrobcom s ruskými továrňami. Hoci zatiaľ ide výlučne iba o konečnú montáž, postupne sa v Rusku usídľujú aj západní dodávatelia. Konečnú montáž má v Rusku napríklad BMW, Kia, Hyundai, General Motors a Ford a aj dovoz montážnych dielcov sa vzhľadom na lacnú pracovnú silu opláca. No do Ruska sa tlačí tiež Toyota, DaimlerChrysler sa údajne rozhodol pre výstavbu továrne v Petrohrade a Volkswagen uvažuje o továrni neďaleko Moskvy. Záujem o montáž automobilov v Rusku sa ešte viac zvýšil po tom, ako v minulom roku krajina zrušila clá na dovoz automobilových súčiastok.
StoryEditor