Nemecko-americká automobilka DaimlerChrysler sa prostredníctvom nového modelu Mercedes radu E vrátila na takmer neexistujúci trh s naftovými autami v Japonsku. Firma zároveň vyzvala konkurentov, aby jej krok nasledovali a pokúsili sa rozšíriť tento trhový segment v krajine vychádzajúceho slnka.
Automobilka ďalej poukázala na nízku spotrebu naftových vozidiel a ich šetrnosť voči životnému prostrediu v snahe zvrátiť rozšírenú predstavu, že naftové motory sú hlučné a majú vysoké emisie. "Jednou z otázok, ktorou sa japonskí spotrebitelia zaoberajú, je otázka ceny pohonných látok a životného prostredia," uviedol šéf japonskej divízie Hans Tempel. "Z tohto hľadiska sa domnievam, že sme nemohli uvedenie novej čistej naftovej technológie na trh načasovať lepšie," dodal.
Podiel naftových áut na celkovom predaji v Japonsku v roku 1990 dosahoval 6,4 percenta, neskôr však záujem klesol. Príčinou bol zákon z roku 1992, ktorý znížil limity na emisie. Navyše daňové zmeny zredukovali cenovú výhodu nafty a zvýšili cenu naftových automobilov. V Japonsku tak nakoniec zostal v predaji iba jediný dieselový model, a to športovo-úžitkový Landcruiser od spoločnosti Toyota.
DaimlerChrysler sa z japonského trhu s naftovými automobilmi stiahol koncom roku 2002. Podľa inštitútu Yano Research Institute by sa však teraz situácia v Japonsku mohla vzhľadom na celosvetový rast popularity naftových vozidiel zmeniť. Inštitút predpokladá, že podiel naftových vozidiel by sa na celkovom predaji automobilov v Japonsku mal do roku 2015 zvýšiť z minuloročných 0,2 percenta na 11 percent. V Európe má dieselový motor zhruba polovica predaných áut.
StoryEditor