StoryEditor

Do roka pribudne stý hypermarket

14.11.2006, 23:00
Už v prvej polovici budúceho roka bude mať Slovensko viac ako sto hypermarketov. Ešte pred niekoľkými rokmi pritom slovenský trh v počte veľkoplošných predajní zaostával za českým, poľským či maďarským trhom.

Už v prvej polovici budúceho roka bude mať Slovensko viac ako sto hypermarketov.
Ešte pred niekoľkými rokmi pritom slovenský trh v počte veľkoplošných predajní zaostával za českým, poľským či maďarským trhom. Veľmi rýchlo však svojich susedov dostihol. Z porovnania krajín strednej Európy agentúry Incoma Research vyplýva, že v počte hypermarketov na milión obyvateľov Slovensko už Poľsko a Maďarsko predbehlo.
V roku 1999 na Slovensku fungovali len dva hypermarkety a na jeden z nich teda pripadalo dva a pol milióna obyvateľov. Začiatkom tohto roku na trhu existovalo 83 hypermarketov a na jeden z nich tak pripadalo len 60-tisíc Slovákov.
Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský si myslí, že ku koncu roku 2007 môže na slovenskom trhu fungovať aj 120 hypermarketov.
S nárastom počtu predajní stúpol aj podiel výdavkov, ktoré v nich slovenské domácnosti pri nákupoch nechávajú. Podľa prieskumu agentúry GfK Slovakia sa v roku 2001 hypermarkety podieľali na výdavkoch siedmimi percentami, v prvom polroku 2006 už ich podiel stúpol na 22 percent.
Podľa Tomáša Drtinu z Incoma Research síce hypermarkety vyrastajú po celom Slovensku, ich najväčšia hustota je však v Nitrianskom kraji. Z prepočtov hypermarketovej predajnej plochy na tisíc obyvateľov vychádzajú najlepšie Bratislavský a Košický, najhoršie zatiaľ Banskobystrický kraj.
Istú nerovnováhu medzi jednotlivými slovenskými regiónmi potvrdzuje aj porovnanie okresov. V niektorých z nich totiž fungujú aj dva či tri hypermarkety, ale do iných ešte tento formát predajne ani po šiestich rokoch neprenikol. Takým je napríklad okres Galanta, v ktorom žije podľa dostupných údajov viac ako 90-tisíc obyvateľov. Prvý a zatiaľ jediný menší hypermarket tu britský reťazec Tesco Stores plánuje otvoriť koncom tohto roka.

Čo je hypermarket?
Obchodná prevádzka s predajnou plochou aspoň 2 501 štvorcových metrov. V jej ponuke figuruje minimálne 15-tisíc tovarových položiek. Hypermarket predáva široký sortiment výrobkov, zväčša však minimálne 60 percent ponuky tvoria potraviny.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 23:49