StoryEditor

Kachle na tuhé palivo sú opäť v móde

27.12.2005, 23:00
Európa zažíva renesanciu klasického kúrenia. Dopyt po lokálnych spotrebičoch na tuhé palivo rastie aj na Slovensku. Spoločnosť Thorma Výroba z Fiľakova, popredný európsky a najväčší tuzemský producent kachlí, sporákov, kozubových kachlí a vložiek, zaznamenal v tomto roku 15-percentné medziročné zvýšenie predaja.
Európa zažíva renesanciu klasického kúrenia. Dopyt po lokálnych spotrebičoch na tuhé palivo rastie aj na Slovensku. Spoločnosť Thorma Výroba z Fiľakova, popredný európsky a najväčší tuzemský producent kachlí, sporákov, kozubových kachlí a vložiek, zaznamenal v tomto roku 15-percentné medziročné zvýšenie predaja.
"Je to dôsledok vysokých cien energií, najmä zemného plynu a vykurovacích olejov," hovorí generálny riaditeľ firmy Milan Kováč. Podľa neho mnoho ľudí prechádza na kúrenie drevom, prípadne na jeho kombinovanie s inými energetickými zdrojmi. Okrem šetrenia je však často motívom i návrat k viditeľnému ohňu v domácnostiach ako zdroja rodinnej pohody a tepelného komfortu. Moderné spotrebiče poslednej generácie sa stávajú i funkčným bytovým doplnkom.
Tento trend je citeľný už niekoľko rokov najmä v Škandinávii, kam fiľakovská spoločnosť exportuje časť svojich výrobkov. Kúrenie v kachliach, ktoré majú vysokú účinnosť horenia a nízke emisie v spalinách, je na rozdiel od nedávnej minulosti šetrnejšie k životnému prostrediu. Výrobcov k tomu zaväzujú prísne európske emisné a bezpečnostné normy, ktoré sú v niektorých štátoch, ako sú napríklad Rakúsko, Švédsko či Nórsko, ešte prísnejšie. Výrobky Thormy, z ktorých vyše 80 percent končí v zahraničí, zodpovedajú týmto tvrdým kritériám.
"Máme vlastný vývoj, dizajn, konštrukciu a skúšobňu, v ktorej preverujeme všetky nové prototypy, aby sme dosiahli čo najlepšie parametre," vysvetľuje generálny riaditeľ. Aby sa firma udržala na trhu, investovala v posledných rokoch niekoľko desiatok miliónov korún do modernizácie a nových strojov. "Napriek tomu nás veľký dopyt prekvapil. Kým pred desiatimi rokmi sme na Slovensku predali asi stovku keramických kozubových kachlí, teraz sú to tisíce," tvrdí obchodný riaditeľ Patrik Purchart. Spoločnosť tento rok vyprázdnila sklady, výroba šliape naplno vrátane víkendov a nadčasov, ale aj tak sa jej nepodarilo úplne uspokojiť záujem trhu.
Thorma Výroba skončí tento rok hospodárenie s celkovými tržbami 700 miliónov korún. Asi sedminou sa na nich podieľa strojárska kooperačná výroba vrátane prác pre subdodávateľov veľkých automobiliek. Rozhodujúci balík tržieb však tvorí vlastná produkcia spotrebičov. "Pôvodne sme rátali s 5-percentným nárastom tržieb oproti roku 2004, skutočnosť však bola trojnásobne vyššia. Podobný rast by sme chceli dosiahnuť i v nasledujúcom roku," dodáva Kováč. Odraziť by sa to malo aj na zamestnanosti. Zo súčasných takmer 600 ľudí sa rozšíri o 50 až 100 nových pracovníkov. "Zameriame sa predovšetkým na produktivitu a efektívnosť, aby sme si vykompenzovali rastúce náklady," konštatuje generálny riaditeľ.
Firma sa chystá investovať do nových strojov na ohýbanie plechov, manipulačnej techniky i do obnovy informačných technológií a počítačového vybavenia okolo 20 miliónov korún. Najviac spotrebičov vyviezla tento rok do Nemecka, Českej republiky, Rakúska, Talianska, Škandinávie a Ruska. Pokúša sa tiež presadiť na trhoch v Izraeli a v Austrálii, kde je kúrenie drevom často jediným zdrojom tepla.
Majoritným vlastníkom komanditnej spoločnosti Thorma je nemecká obchodnícka skupina so spotrebičmi na tuhé palivo.

Predaj Thormy Výroby podľa krajín (%)
Nemecko 33,6
Slovensko 22,9
Česká republika 15,2
Rakúsko 5,3
Poľsko 5,0
Ostatné 18,0
Zdroj: Thorma Výroba, k. s.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 04:52