Predajne špecializované na vybrané značky zrejme nechýbajú ani spotrebiteľom. Univerzálne elektropredajne im dokážu tiež poskytnúť odborné poradenstvo a zabezpečia odvoz tovaru. Vďaka väčšiemu objemu predaja širokosortimentné elektropredajne zákazníkom v mnohých prípadoch vedia ponúknuť výhodnejšiu alebo aspoň takú istú cenu ako firemné obchody.
"Od začiatku sa snažíme podporovať predajcov, ktorí tu pôsobia. O budovaní vlastných predajní sme neuvažovali, nie je to napokon ani trendom v koncerne, ktorý zastupujeme," hovorí generálny riaditeľ divízie domácich spotrebičov Electroluxu Slovakia Stanislav Krátky. Aj keď Electrolux podľa Krátkeho na Slovensku spolupracuje so stovkami predajní, väčšinu predaja jeho výrobkov tvorí osem až desať predajcov.
Vlastnú firemnú predajňu na slovenskom trhu nemá ani Whirlpool Slovakia, ktorý radšej spolupracuje s autorizovanými predajcami vo všetkých regiónoch Slovenska. Cestou zriaďovania vlastných predajní sa nevydala ani firma Miele, má však v Bratislave showroom, kde prezentuje svoje výrobky a poskytuje zákazníkom odborné poradenstvo. Podľa Jany Krajčovičovej zabudovateľné spotrebiče tejto značky predávajú zväčša kuchynské štúdiá, firma však spolupracuje aj s predajňami elektrospotrebičov, kde predáva hlavne voľne stojace výrobky.
Pre nerentabilnosť sa už nebude rozrastať sieť dvoch predajní spoločnosti Gorenje Slovensko. Otvárať značkové predajne s vlastnými výrobkami neplánuje ani firma Zelmer Slovakia, ktorá na slovenskom trhu distribuuje menšie domáce spotrebiče. Podobný postup si zvolila aj ETA Slovakia. Táto firma si pre dve svoje predajne v Bratislave našla pred dvoma mesiacmi franchisingových partnerov.
V minulom roku začala redukovať sieť svojich predajní aj Mora Slovakia, ktorá sa špecializuje na varnú a vykurovaciu techniku. Z vyše desiatky predajní, v ktorých výrobky značky Mora dopĺňali spotrebiče aj iných nekonkurujúcich výrobcov a značiek, ostali už iba štyri. O niekoľko týždňov ich počet klesne na tri. Šéf predaja Oleg Jančí potvrdil, že vlastné predajne si musia na seba zarobiť a jednej z dvoch bratislavských predajní sa to nedarilo. Koncom septembra teda ostanú na trhu len obchody Mora v Košiciach, Prešove a jeden bratislavský. "Tieto tri sú životaschopné," dodal.
Podľa Jančího sa nedá porovnávať predaj takéhoto špecializovaného obchodu s predajom elektropredajne. "K nám príde zákazník, ktorý má záujem o značku Mora a chce vidieť širšiu škálu výrobkov tejto značky. Do elektropredajne si spotrebiteľ ide vybrať sporák a tam sa rozhoduje pre značku," vysvetľuje. Zároveň však pripúšťa, že nie vždy platí, že si spotrebiteľ aj výrobok Mora kúpi vo firemnej predajni, ktorú navštívil, pretože univerzálna elektropredajňa ho môže osloviť výhodnejšou cenou.
Predaj spotrebičov cez internet stúpa
Predaj domácich spotrebičov cez internetové obchody zatiaľ zďaleka nedosahuje také objemy ako v klasických predajniach bielej techniky. Obchodný riaditeľ internetového obchodu Hej.sk Jakub Drgoň síce potvrdil, že predaj spotrebičov cez internet stúpa, ale aj tak tento obchod týždenne predá len štyri či päť chladničiek alebo práčok. Spotrebiče kúpené cez internet pritom dopraví firma kamkoľvek na Slovensku zadarmo.
"Na slovenské pomery a na to, ako tu elektronický obchod funguje, sa predaju našich výrobkov cez internet darilo relatívne dobre," hovorí šéf predaja Mory Slovakia Oleg Jančí. Firma momentálne túto formu predaja načas pozastavila kvôli prechodu pod koncern Gorenje, naďalej však dodáva výrobky iným internetovým obchodom. Electrolux síce priamo cez internet svoje produkty nepredáva, ale viacerí internetoví predajcovia od firmy nakupujú jej tovar.
Obchodníci predpokladajú, že predaj cez internet by sa mohol už koncom roku zvýšiť nielen vďaka väčšej dostupnosti internetu, ale aj po tom, ako na slovenský trh vstúpi najväčší český internetový predajca Internet Mall. Jeho služby v Česku do konca júla využilo štvrť milióna zákazníkov. Generálny riaditeľ spoločnosti Ondřej Fryc v polovici augusta uviedol, že firma v tomto roku plánuje zahraničnú expanziu a prvou krajinou, kam plánuje už začiatkom septembra vstúpiť, je práve Slovensko. O mesiac neskôr pripravuje vstup na maďarský a ešte v tomto roku aj na poľský trh.
Spontánna znalosť vybraných značiek práčok (%) | ||
Značka | Rok 2004 | Rok 2003 |
Whirlpool |
73,3 |
72,7 |
Tatramat |
39,6 |
32,5 |
Zanussi |
35,9 |
34,3 |
Ardo |
29,6 |
27,3 |
Gorenje |
21,5 |
25,6 |
Romo |
18,2 |
17,9 |
Electrolux |
11,5 |
7,8 |
Ignis |
10,9 |
13,4 |
Philco |
6,8 |
11,9 |
Zdroj: GfK Slovakia |