StoryEditor

Špecifiká a ceny služieb elektronického bankovníctva

03.08.2005, 00:00
Pri bankových prevodoch už v súčasnosti veľa klientov využíva internet banking. K počítaču a celosvetovej sieti však človek nemá prístup vždy, najmä ak ich využíva len v práci. Ak je na dovolenke, prípadne sa mu jednoducho nechce pripájať sa na internet, je oveľa jednoduchšie urobiť transakciu cez mobilný telefón. Klienti môžu využiť služby GSM bankingu či phone bankingu.
Pri bankových prevodoch už v súčasnosti veľa klientov využíva internet banking. K počítaču a celosvetovej sieti však človek nemá prístup vždy, najmä ak ich využíva len v práci. Ak je na dovolenke, prípadne sa mu jednoducho nechce pripájať sa na internet, je oveľa jednoduchšie urobiť transakciu cez mobilný telefón. Klienti môžu využiť služby GSM bankingu či phone bankingu.

Internet banking
Na využitie internet bankingu potrebuje klient počítač pripojený k internetu. Cez stránku banky môže klient po zadaní identifikačného čísla a hesla zisťovať zostatky, históriu účtu, zadávať príkazy na úhradu, inkaso, menovú konverziu, zakladať termínované alebo sporiace účty a využívať ďalšie bankové služby. Banky poskytujú svojim klientom GRID kartu alebo elektronický kľúč, ktorým generujú jednorazové kódy na vstup do svojej banky. Poplatok za internet banking býva už obyčajne zahrnutý v poplatku za vedenie účtu. Transakcie vykonávané sú pre klienta lacnejšie ako na prepážke, okrem týchto poplatkov sa samozrejme platí aj za pripojenie k internetu.

GSM banking
Služba GSM banking je viazaná na konkrétne číslo SIM karty a mobilné číslo a možno si ju aktivovať na pobočke banky. Poskytujú ju takmer všetky banky pod rôznymi názvami produktu. GSM banking si môžu aktivovať aj tí klienti, ktorí majú napríklad len predplatné karty mobilných operátorov Easy alebo Prima. Cez mobilný telefón sa dajú zvládnuť najčastejšie bankové operácie.
Banky spravidla rozlišujú aktívne a pasívne využívanie tejto služby. Názvom SIM toolkit banking označujú aktívnu komunikáciu s bankou cez bankové menu. Pri pasívnom zisťovaní zostatku na účte chodia klientom len pravidelné výpisy, prípadne iné informácie na mobil. Na aktívne využívanie tejto služby je potrebné, aby mal klient SIM kartu, ktorá umožňuje zobraziť bankové menu (SIM Toolkit technológia).
Človek, ktorý chce cez mobil uskutočniť prevod alebo má akúkoľvek inú požiadavku, musí okrem správnej SIM karty mať aj bankový osobný identifikačný kód (BPIN). Ten, samozrejme, môže byť iný ako štandardný PIN na SIM karte. Výrobcovia SIM kariet ho zvyčajne nastavujú na štyri nuly. Po zadaní kódu si klient musí zvoliť spôsob zadania účtu, a to buď cez potvrdenie mena účtu, alebo zadaním čísla účtu. Mobilný telefón potom odošle požiadavky do banky a za niekoľko sekúnd sa vráti odpoveď. Ďalší postup pri zadávaní závisí potom od transakcie, ktorú chce klient vykonať.
GSM bankovníctvo pracuje štýlom klient - server. Teda na strane mobilného telefónu, lepšie povedané pamäti SIM karty, je klientska aplikácia, ktorá sa o bankovníctvo stará a komunikuje so serverom na strane banky. Klientska aplikácia vysiela na server príkazy na vykonanie operácií a server tieto požiadavky plní. V prípade, že má klient aktivovaný roaming, nie je problémom využívať GSM banking aj v zahraničí. Po vykonaní transakcie príde klientovi vždy naspäť potvrdzujúca správa.

Phone banking
V prípade, že nechce klient komplikovane zadávať príkazy banke cez menu telefónu, stačí mu využiť službu phone banking. Tá však niekedy neposkytuje toľko možností ako GSM bankig. Klienti však zväčša preferujú phone banking. Prostredníctvom akéhokoľvek telefónu môže klient zisťovať zostatky na svojom účte a uskutočňovať transakcie. V niektorých bankách komunikuje klient s operátorom, v iných jeho pokyny komunikuje hlasový automat. V tomto prípade záujemca potrebuje telefón s tónovou voľbou.
Banka po telefóne môže mať niekoľko úrovní. Niektoré banky poskytujú cez telefón len informácie. Pasívny variant ponúka zisťovanie zostatkov na účte, aktuálnych úrokových sadzieb a devízových kurzov banky, väčšinou prostredníctvom automatu. Aktívna forma zväčša umožňuje zadávanie príkazov na úhradu a inkaso, menové konverzie, zakladanie sporiacich či termínovaných vkladov a ďalšie služby.
Po vytočení čísla telefonickej banky sa klientovi ozve hlasový automat, ktorý ho požiada o identifikáciu prostredníctvom klientskeho čísla a PIN, získaného od banky. Potom už môže človek uskutočňovať transakcie.

Príklad: Prevod peňazí cez GSM banking
Klient chce previesť 2 500 Sk zo svojho účtu 123456-4512789625 v jednej z možných bánk, na účet 145698-1234567891 s dátumom splatnosti 15. augusta 2005.

Postup krok za krokom:
1. Vyhľadajte v menu položku Banking
2. Zvoľte banku
3. Vyberte položku - Prevod
4. Zadajte BPIN
5. Zadajte číslo účtu alebo meno účtu
zadajte prefix cieľového účtu 145698
zadajte číslo svojho účtu 1234567891
zadajte kód banky
5. Zadajte požadovanú sumu 2 500
6. Zadajte peňažnú menu SKK
7. Zadajte variabilný symbol 7554046350
8. Zadajte špecifický symbol 0
9. Zadajte konštantný symbol 0308
10. Zadajte dátum splatnosti 15082005
11. Zadajte poznámku Prevod na účet
12. Potvrďte transakciu voľbou položky (Odoslať) - (Ano)
13. Potvrdenie transakcie dostanete onedlho vo forme esemesky.
Zdroj: Orange

Ktoré operácie a informácie môže poskytovať:

GSM banking
- zostatok na účte
- zobrazenie posledných obratov
- zobrazenie zvolenej transakcie
- zobrazenie kurzového lístka
- zaslanie kurzového lístka
- zaslanie výpisu z účtu
- prevodný príkaz na úhradu
- zmena BPIN

Phone banking
- zostatok na účte
- kreditné/debetné transakcie
- história pohybov na účte
- blokovanie platobnej karty
- blokovanie služby, resp. Grid karty
- založenie/zmena/zrušenie povolenia na inkaso
- založenie/zmena/zrušenie trvalého príkazu na úhradu
- výpisy účtu faxom

Internet banking
- stav na účte
- pohyby na účte
- informácie o produktoch
- realizácia platobných príkazov
- prezeranie pohybov na kreditnej karte
- aktivácia doplnkových služieb
- zmena prístupových práv
- elektronický výpis
Zdroj: banky

Poplatky elektronického bankovníctva a na pobočkách (v Sk)
  Internet banking GSM banking Phone banking Poplatky na pobočke
Dexia banka
Poplatok za prevod 2/3 (1) 2/3 (1) 8
Založenie trvalého príkazu na úhradu 5 15/30 (2)
Žiadosť o inkaso 0
Založenie termínovaného vkladu 0 0
OTP Banka
Poplatok za prevod 2 – 3,5 2 – 3,5 4 – 6
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0/30 (3)
Žiadosť o inkaso 0 0/30 (3)
Založenie termínovaného vkladu 0
Poštová banka
Poplatok za prevod 3 3 3 5
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0 0
Istrobanka
Poplatok za prevod 3 3 3 0/1 (4)
Založenie trvalého príkazu na úhradu 5 5 5 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0
Ľudová banka
Poplatok za prevod 0 3 3 8
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0
UniBanka
Poplatok za prevod 2 2 6
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0
Založenie termínovaného vkladu 0
Tatra banka
Poplatok za prevod 2,5 2,5 8 8
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0 0
HVB
Poplatok za prevod 3 6 10
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0
Žiadosť o inkaso 10 10 10
Založenie termínovaného vkladu 0 0 0
VÚB banka
Poplatok za prevod 3 3 3 10
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0 0 0 0
Slovenská sporiteľňa
Poplatok za prevod 2,5 (5) 2,5 (5) 2,5 (5) 12 (6)
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0 - 0 0
ČSOB
Poplatok za prevod 2,5 2,5 2,5 7 (7)
Založenie trvalého príkazu na úhradu 0 0 0 0
Žiadosť o inkaso 0 0 0 0
Založenie termínovaného vkladu 0 0 0 0
(1) Účtovná položka je 2 koruny pre občanov a 3 koruny pre podnikateľov a samosprávy, (2) Účtovná položka je 15 korún pre občanov a 30 korún pre podnikateľov a samosprávy, (3) Právnické osoby platia 30 korún, pre fyzické bezplatne, (4) V rámci banky zadarmo, prevod do inej banky stojí 1 korunu, (5) Ak má klient zriadený jeden z balíkov SPOROžíro junior, EURO26, vysokoškolák a SPOROprofit bezplatne, (6) Neúčtuje sa pri SPOROžíro vysokoškolák a SPORO-profit, (7) len v prípade, ak klient nemá balík

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 23:36