StoryEditor

Nemci budú učiť Američanov pracovať

17.09.2014, 13:37
Nemecké firmy majú v USA problém získať kvalifikovaných pracovníkov. Všetci chcú byť manažéri, no nikto nechce pracovať vo výrobe.

Festo Didactic je nemecká firma, ktorá sa zaoberá vzdelávaním v oblasti robotiky. Podľa jej výkonného riaditeľa Nadera Imaniho existuje v tejto oblasti na americkom trhu nesúlad medzi tým, čo potrebujú firmy, a tým, akého vzdelania sa dostáva mladým ľuďom. Festo sa špecializuje na sofistikovanú automatizovanú výrobu, ktorú dnes používajú firmy po celom svete. Príkladom je Volkswagen či Daimler a ich dodávatelia. Firma už desaťročia vzdeláva nemeckých zamestnancov a medzi jej klientov patria aj spoločnosť Siemens či Audi.

Imani vsádza na to, že nemecký vzdelávací systém bude v Spojených štátoch čoraz populárnejší. V Nemecku firmy naberajú mladých ľudí od veku 16 rokov a poskytujú im teoretické ako aj praktické vzdelanie a technické znalosti, ktoré budú pri práci potrebovať. Podobný vzdelávací program trvá zvyčajne dva roky, nakoniec jeho absolvent získa certifikát, ktorý je uznávaný v celom odvetví. Festo odhaduje, že v Spojených štátoch by veľkosť trhu v tomto segmente mohla dosahovať 3 miliárdy dolárov ročne.

Anthony Carnevale z Georgetown University odhaduje, že v Spojených štátoch sa kvôli nevhodnej kvalifikácii záujemcov nedarí uspokojiť dopyt firiem po asi dvoch miliónoch zamestnancov. Z toho asi 600 000 ponúkaných miest vyžaduje vysokoškolské vzdelanie, ktoré ale nemusí byť vysokoškolské. Odhaduje sa, že približne tretina voľných miest ponúkaných v roku 2020 bude vyžadovať túto úroveň vzdelania spolu s certifikátom z daného odvetvia či podobným osvedčením. Nemecké firmy, ktoré podnikajú v USA, si už roky sťažujú na to, že tu panuje nedostatok dostatočne kvalifikovaných zamestnancov. Joseph Parilla z Brookings Institution k tomu dodáva, že "nemecký systém veľmi dobre spája to, čo potrebujú zamestnanci, s potrebami zamestnávateľov".

Tom Duesterberg z Aspen Institute ale vníma aj potenciálne problémy. V USA je podľa neho situácia taká, že rodičia od svojich detí chcú, aby absolvovali tradičné vysokoškolské štúdium. Philipp Schuster, ktorý stojí na čele Albrecht Bäumer, pritom tvrdí, že výroba jeho spoločnosti v USA musela byť zastavená, pretože nemal dostatok zamestnancov s potrebnou kvalifikáciou. Teraz tak má spoločnosť v USA len divíziu marketingu a predaja. "Vo výrobe tam nikto nechce byť, všetci chcú byť manažérmi," dodáva Schuster. Siemens, Daimler či Volkswagen sa s tým vysporiadajú tak, že vytvoria svoje vlastné vzdelávacie programy. Menšie firmy ale túto možnosť nemajú. Imani z Festo Didactic sa tak cíti byť "takmer ako misionár, ktorý má ale tiež veľmi dobrý podnikateľský plán".

Zdroj: WSJ

01 - Modified: 2006-10-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nie všade existuje a nie všade rastie
01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-02 15:00:00 - Feat.: - Title: Aké typy vyhorenia poznáme a koho sa dotýkaju? Nielen o tom sme sa rozprávali so psychologičkou Denisou Debreckou 03 - Modified: 2024-10-30 13:00:00 - Feat.: - Title: Chceš brať niekoľkotisícový plat? Toto sú najlepšie platené pozície na Slovensku, lekárov v oficiálnych rebríčkoch nehľadaj 04 - Modified: 2024-10-28 10:05:00 - Feat.: - Title: Škoda Felicia už môže dostať veteránske značky. Takto mohla vyzerať, s menom Favorit 05 - Modified: 2024-10-23 11:40:00 - Feat.: - Title: Zmiznú z moderných áut displeje? Hyundai ich čoskoro posunie na úplne novú úroveň
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-patrie, menuAlias = komentare-patrie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. november 2024 01:15