Okrem ekonomických dôvodov je záujem Číny o zahraničné prístavy motivovaný predovšetkým národnou bezpečnosťou. FOTO TASR/AP  
StoryEditor

ANALÝZA: Čína ovláda svetové prístavy a Európa sa len prizerá

11.08.2024, 00:00

Peking sa snaží získať kontrolu nad kľúčovými nerastnými surovinami a prístavmi. Európa sa viac obáva, ako koná.

Svetové hospodárstvo sa už štvrťstoročie spolieha na čínsky motor rastu viac, než sme si ochotní pripustiť. Aby Čína vytvorila úctyhodných 13 percent svetového HDP, nakupuje gigantické množstvá materiálov, energie a potravín. To živí globálny trh s komoditami, ktorý sa prípadného spomalenia čínskej ekonomiky bojí viac ako čínski predstavitelia.

Na budovanie infraštruktúry Čína spotrebuje 54 percent svetového hliníka, 50 percent niklu, 48 percent medi, 45 percent ocele a 60 percent betónu. Za posledné tri roky Čína vyliala viac betónu ako USA za celé 20. storočie. Čína tiež pohlcuje palivá. Do elektrární a oceliarní ide 49 percent svetového uhlia, ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-15 10:51:19 - Feat.: - Title: Si Ťin-pching a peruánska prezidentka Boluarteová otvorili prvý Čínou financovaný prístav v Južnej Amerike 02 - Modified: 2024-11-14 19:42:19 - Feat.: - Title: Do Peru pricestoval čínsky prezident Si, otvorí nový kľúčový prístav. Očakávajú aj Bidena 03 - Modified: 2024-11-14 14:46:14 - Feat.: - Title: Nové závody čínskej a nemeckej automobilky v Maďarsku začnú výrobu v druhej polovici budúceho roka 04 - Modified: 2024-11-13 11:52:52 - Feat.: - Title: Čína predstavila nové daňové stimuly na oživenie sektora nehnuteľností 05 - Modified: 2024-11-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Audi „žongluje“ so svojou identitou. Zahodilo štyri kruhy a predstavilo novú značku AUDI
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 12:29