Automobilový priemysel bol dlho výstavnou skriňou „starého kontinentu“ a Európania mohli byť naň patrične hrdí. Nemecké alebo francúzske vozidlá z dielne Volkswagen Group alebo PSA, súčasného Stellantisu, zastrešovali viacerých výrobcov a boli zárukou kvality. Pridajme k tomu luxusnejšie značky ako Mercedes, BMW, Aston Martin, Rolls-Royce alebo Ferrari, ktoré majú cveng po celom svete.
No dnes sme svedkami niečoho, čo sme si pred dekádou vedeli predstaviť len ťažko. Európsky automobilový priemysel, mierne povedané, kríva. Objavujú sa však aj horšie metafory. Ohrozujú ho lacnejší a efektívnejší čínski výrobcovia. Ako sme k tomu dospeli a aká budúcnosť ich čaká?
Investori neveria
Výrobcovia automobilov z Európy v poslednom desaťročí tak trochu zaspali dobu. Na Elona Muska a jeho Tesly sa pred dekádou mnohí pozerali zhora a nad jeho plánmi sa pousmievali. Elektrickým snom a víziám dnes už jedného z najbohatších mužov planéty neverili, veď ako by mohol malý americký startup ohroziť etablované giganty automobilového priemyslu s obrovskými kapacitami a distribučnými sieťami? Dnes sa už nesmejú.
Tesla rástla a dnes je z nej s prehľadom najcennejšia automobilová spoločnosť sveta s trhovou kapitalizáciou 562 miliárd dolárov. Druhá Toyota má presne o polovicu menej a na tretej priečke s kapitalizáciou 92 miliárd je čínska spoločnosť BYD. „Kto?“ spýtate sa. Tento názov by ste si mali do budúcich rokov zapamätať, veď nedávno prerástla Teslu z hľadiska najväčšieho výrobcu elektromobilov.
Európske automobilky nájdete od štvrtej priečky nižšie. Tesla má väčšiu hodnotu ako 452-miliardová súhrnná kapitalizácia celého európskeho automobilového priemyslu,...
Zostáva vám 85% na dočítanie.