StoryEditor

Teror alebo Dieselgate? Hrozba pre Európu môže ležať úplne inde (komentár)

23.11.2015, 10:18
Z pohľadu ekonomických dát a udalostí kandidoval tento týždeň na tie pokojnejšie, ale nudou trpieť určite nebudeme.

Stačí sa pozrieť na to, čo sa deje v meste kde sídli ústredie EÚ a NATO. Hon na teroristov sa totiž paradoxne presunul práve do Bruselu, pričom nielenže je tu zatvorené metro a školy, ale boli tu zrušené všetky akcie hromadného charakteru, čo je pochopiteľne priamy zásah turistickému priemyslu.

Hocikomu dnes napadne, že teroristické útoky sa môžu negatívne podpísať na niektorých sektoroch ekonomiky eurozóny, s čím je spojená prirodzená snaha, ich okamžite kvantifikovať. Takáto činnosť však popravde povedané nie je príliš užitočná, lebo o negatívnych dopadoch terorizmu na ekonomiku sa môžeme len dohadovať, pričom tieto efekty môžu byť zároveň kompenzované napríklad tým, že oslabí mena (euro) a pomôže ekonomike inak a inde. Eventuálny strach z terorizmu by sa mohol teoreticky odzrkadliť najprv v zhoršených spotrebiteľských a následne podnikateľských náladách, ale vzhľadom na agregované podoby týchto indexov ťažko povedať, či z nich budeme schopní vysublimovat to, čo náleží bombám a samopalom a čo tomu ostatnému.

Zhodou okolností v eurozóne a zajtra v Nemecku budú zverejnené indexy podnikateľských nálad za november (PMI a Ifo). So spustením aféry Dieselgate panovali vcelku oprávnené obavy, že sa (podnikateľský) sentiment v európskom automobilovom priemysle značne zhorší. Tie sa nakoniec nenaplnili, pričom samozrejme nikde nie je napísané, že dnes zverejnené čísla neprinesú nečakané zhoršenie. Napriek tomu ak firmy, ktoré zostavujú tieto indexy podnikateľských nálad, nedoplnia svoje štandardizované dotazníky explicitným (doprovodným) dotazom na to, či väčší pesimizmus súvisí s aférou VW, tak ťažko budeme po zverejnení indexov konštatovať, že či prípadné zhoršenie ide na vrub tejto aféry. V skutočnosti totiž pravý dôvod zhoršenia PMI či Ifo indexu môže ležať inde - napríklad v Číne.

Región - forex
Piatok bol na regionálne udalosti opäť chudobný. Výnimkou bolo len prehodnotenie maďarského ratingu zo strany agentúry Fitch, ku ktorému však došlo až v neskorých večerných hodinách. Avšak stávky na jeho vylepšenie sa pozitívne prejavovali na forinte, ktorý bol oproti korune a zlotému volatilnejší. Zlotý len mierne posilnil a koruna naopak nepatrne oslabila a dostala sa na dvojtýždňové minimá voči euru.

K zlepšeniu maďarského ratingu sa však nakoniec nedošlo (zostal úrovni "BB +"), čo môže dnes forintu a maďarským aktívam všeobecne vadiť. Inak je nadchádzajúci týždeň skôr nezaujímavý. Výnimkou môže byť snáď len zverejnenie detailov českého HDP (piatok), ktoré by malo potvrdiť dobrú kondíciu miestneho dopytu.

Dlhopisy
Výnosy nemeckých dlhopisov sa stabilizovali a zdá sa, že sa im už nechce ísť hlbšie pod 0,5 percenta (na 10-ročných). S blížiacim sa zasadnutím ECB (3. decembra), ktorá aj vo svetle posledných teroristických útokov pravdepodobne o niečo intenzívnejšie zvažuje uvoľnenie menových kohútikov, ale zatiaľ nemecké výnosy nemajú šancu pomýšľať na výraznejší nárast.

V Maďarsku išli v piatok výnosy nadol s tým, ako trhy očakávali vylepšenia ratingu od agentúry Fitch. K tomu nakoniec nedošlo a počas dneška môžeme očakávať korekciu.

Komodity
Cena ropy Brent síce v piatok v podvečer vystúpila nad 45 USD/barel, ale dnes ráno sa už opäť pohybuje pod 44 USD/barel. Pokles počtu aktívnych vrtných súprav (o 10) v USA nikoho príliš nezaujal a viac pozornosti možno pritiahli komentáre venezuelského ministra pre ropu, ktorý pred blížiacim sa zasadnutím OPECu opäť vyzýval k spoločnej akcii "kartelu" (tzn., volal po tom, aby najmä Saudská Arábia produkovala menej ropy); minister varoval, že v prípade nezmenenej politiky môže cena ropy klesnúť budúci rok až na 20-30 USD/barel.

Ostatným komoditám sa tiež príliš nedarilo. Ceny základných kovov v priemere klesali o 0,4 percenta a cena medi sa tak napríklad ponorila na nové šesťročné minimá pod 4600 USD/t.

Komentár bol zverejnený na webe patria.cz

 

01 - Modified: 2007-11-16 14:11:00 - Feat.: 0 - Title: Bratislava chce byť Európskym hlavným mestom kultúry
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA 02 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 03 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 04 - Modified: 2024-10-30 19:48:45 - Feat.: - Title: Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname 05 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 13:24