Na svete je návrh koncepcie daňovej reformy. O tom, že je potrebná, niet pochýb. Mala by znamenať prekonanie prežitých prístupov i nedostatky, ktoré sa založili už pri vzniku a i postupne pri zlepšovaní systému ad hoc...
Presun ťažiska z priamych daní na nepriame a jednotná sadzba DPH je v programovom vyhlásení vlády, hovorí sa aj o možnosti rovnej dane. Zjednodušilo by to vymeranie, výber i kontrolu daní. V konečnom dôsledku by zmeny mali priniesť svoje ovocie -- najmä menšiu motiváciu na obchádzanie daní a pri nižšej dani zo zisku sa budú tvoriť vyššie disponibilné zdroje pre rozvoj.
Poriadne palety sa chystajú v nepriamych daniach. Jednotná sadzba DPH znamená nie zjednotenie sadzieb, ale úplné zrušenie zníženej sadzby, kde sú zaradené potraviny a ďalšie tovary bežnej spotreby teraz 14, predtým 10 a ešte predtým (rok 1999) len 6 percent. Jedna sadzba bude rovnaká pre všetkých spotrebiteľov, ale nerovnaké budú dosahy pre domácnosti -- veď nie je jedno, či sú v spotrebnom koši tovary s doterajšou zníženou sadzbou v podiele 80 percent alebo 20 percent.
Dobre organizovaná poľnohospodárska loby bude nútená zapracovať pri návrhu dane z vína. V súčasnosti je pri tichých vínach nulová (ako v mnohých producentských krajinách vrátane susedov), ale má byť až 25 Sk na liter. Čo to urobí po vstupe do EÚ, kde sa predpokladá voľný pohyb tovaru, ani nemyslieť. Pri pive zaplatia jeho konzumenti viac o 2,50 až 4,50 za pol litra dvanástky. Spotrebná daň z liehu sa nemá zvýšiť, len sa má zlepšiť jej výber. Poriadna rana sa takto chystá nielen slovenským výrobcom vína, ale i postupujúcej kultivácii spotrebiteľských zvyklostí. Benzín a nafta budú zaťaženejšie v rozmedzí od 1,50 po 2,50 Sk.
Pri dani z príjmov treba uvítať jednotné a nízke zdanie podnikateľských subjektov. Nepochybne sa však bude hovoriť (tak, ako v USA) o dani z dividend. Návrh na jej zrušenie sa vysvetľuje tým, že narúša zásadu jednorazového zdanenia. Dane z úrokov z vkladov ostávajú.
Pri dani z príjmov fyzických osôb je dosť vypovedajúce porovnanie, kto novou sústavou získa. Vezmime si zamestnanca, ktorý si uplatňuje odpočítateľnú položku len na seba -- po starom 38 760 Sk, po novom 84 100 Sk. Pri ročnom príjme 160 000 Sk, čo je približne priemer v národnom hospodárstve, bude mať občan novú daň nižšiu o sto korún -- 15 248, Sk resp. 15 180 Sk. Pri príjme 700 000 Sk prinesie daňovníkovi nový spôsob úsporu na dani vyše 60 000 Sk. Pri vyšších príjmoch je peňazí na kompenzáciu rastúcich spotrebných daní a DPH dosť. Ďalej je tu paušálna daň. Skutočne je nesystémová, ale po zúžení okruhu možných platiteľov by mohla ostať. Najmä ak práve samozamestnávatelia -- remeselníci, obchodníci a pod. -- sú nádejnou cestou na zníženie nezamestnanosti.
Reformu ako takú treba uvítať. Niet však pochýb, že obsahuje aj ekonomicky a politicky sporné prvky, o ktorých sa bude (aj na stranách našich novín) ešte diskutovať. Hoci niet veľa času.
StoryEditor