StoryEditor

Železnice zanedbávali všetky vlády

09.03.2011, 23:00

Rád by som uviedol na pravú mieru niekoľko vecí, ktoré sú výsledkami rokovaní v Bruseli, na ministerstve a vo vláde. Nejde mi o gestá, ale o rozhodnutia a kroky, ktoré zlepšia život na Slovensku. Čo sa týka železníc, maslo na hlave majú všetky vlády za posledných sedemnásť rokov. Problémy sa obchádzali, alebo riešili zadlžovaním. Ale to, čo sa dialo za Ficovej vlády, nemalo obdobu. Dlh troch železničných spoločností dosiahol takmer miliardu eur, čo je 1,5 percenta HDP.

Do konca februára sme si dali termín, že ozdravný plán, prvý za sedemnásť rokov, dáme do pripomienkového konania. To, na čo nemali vlády odvahu 17 rokov a problémy len tlačili pred sebou až po úplný kraj priepasti, som nakoniec predložil o tri dni neskôr v porovnaní s určeným termínom. Čo sú to tri dni oproti 17 rokom? My však nečakáme na schválenie materiálu vo vláde, ale konáme, kde sa dá. Mali sme množstvo rokovaní so železničnými spoločnosťami, odborármi, VÚC, ale aj s koaličnými partnermi, aby sme zachránili železnice pred bankrotom. Noví manažéri dosahujú konkrétne úspechy. Napríklad v Cargu klesla zadlženosť z 82 na 75 percent základného imania.

Pád diaľničného plánu v Bruseli? Môj diaľničný plán nestojí a nepadá na presune eurofondov. Bez realokácie sme schopní rozbehnúť štyri z piatich pôvodných úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, spolu asi 60 km. Verím, že napokon úspešne dotiahnutá realokácia pomôže za prijateľnú cenu rozbehnúť výstavbu tunela Višňové, ktorý bol pôvodne súčasťou megapredraženého tretieho balíka. Európska komisia pritom realokáciu nezavrhla. Dohodli sme sa, že v krátkom čase predložíme konkrétne projekty ako dôkaz toho, že sme schopní vyčerpať, čo máme. Následne sa otvorí téma presunu 250 miliónov eur z nečerpaných financií na integrované dopravné systémy v prospech diaľnic. Výstavba diaľnic na Slovensku nie je ohrozená. Ohrozené sú však kšefty niektorých politických mecenášov.

V prípade bratislavského letiska, nejde o zastavenie, ale o rozdelenie a doplnenie materiálu. Pri letisku nás čas netlačí ako pri železniciach. Toto sa dalo zistiť na brífingu po rokovaní vlády.

Vo funkcii som zhruba sedem mesiacov. Stihol som sa vysporiadať za ten čas s likvidačnými PPP projektmi. Dali sme do súťaže už prvé dva úseky pri Levoči z prvého balíka, do mesiaca pôjde do súťaže ďalší úsek. Robíme poriadky v nespravodlivo a zle nastavenom mýte aj v spolupráci s autodopravcami.

Pokračujeme v modernizácii železníc, nové vlaky už prišli, ďalšie očakávame. Od budúceho roka príde prvý súkromný prepravca s modernou vlakovou dopravou a s kvalitnými službami pre cestujúcich. Ako prví sme zaviedli elektronické obstarávania. Prehodnotili sme aj množstvo nevýhodných zmlúv. Dosiahnutá úspora už presiahla 1,5 miliardy korún. Začali sme s ozdravným procesom v železniciach.
Ján Figeľ
Prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 23:24