Eric van der Linden, veľvyslanec Európskej komisie na Slovensku, prišiel s návrhom, aby rómske deti študovali v internátnych školách. To nie je práve najhorší návrh. V súčasnosti sa rôzne inštitúcie zaoberajú, ako to povedal, formou, menej obsahom. Ide o to, že údajne hovoril o nanútení internátneho štúdia. V tom je jadro problému, aj podľa EK "nemožno pri riešení zložitej rómskej otázky pristupovať ku krokom, ktoré by boli proti vôli druhej strany". Lenže toto stanovisko sa potom dá interpretovať aj tak, že nemožno riešiť otázku neprispôsobivých "proti vôli druhej strany" -- teda ľudí sociálne riadne zaradených. Azda najväčšia slabina van der Lindenovho projektu spočíva v tom, že hovoril o Rómoch, v skutočnosti by bolo treba vážne uvažovať o internátnej týždennej výchove detí neprispôsobivých rodičov. S tým, že by aj sociálne podpory smerovali paritne k internátu a len čiastočne k rodičom. Kým budú dostávať mnohodetní rodičia bez ďalšieho úsilia desaťtisícové podpory, budú ich míňať na liehoviny, fajčivo a trebárs i drogy. A to je dôvod, prečo sa umelo živí predstava internátnej školy ako väzenia či nebodaj ešte niečoho horšieho. Ak by boli internátne školy mučiarňami, neposielali by do nich vo vyspelých krajinách svoje deti práve tí najbohatší -- takáto škola je totiž jediným miestom, kde sa deti naučia prispôsobovať iným, naučia sa spoločenským a hygienickým normám aj obyčajnej občianskej disciplíne. Paradoxne -- toto sa najmenej naučia deti v najbohatších a najchudobnejších rodinách. Preto sa kráľovské vnúčence trápia v internáte. Neobstojí ani odtrhnutie od rodiny -- tí najbohatší a najchudobnejší rodičia sa totiž zhodne svojim deťom venujú pramálo.
StoryEditor
Prečo kráľovná trápi svoje vnúčatá
Ak by boli internátne školy mučiarňami, neposielali by do nich vo vyspelých krajinách svoje deti práve tí najbohatší -- takáto škola je totiž jediným miestom, kde sa deti naučia prispôsobovať iným, naučia sa spoločenským a hygienickým normám aj obyčajnej občianskej disciplíne.