Už v prvom čítaní novely zákona o ochrane fajčiarov bolo zrejmé, že neuralgickým bodom je zákaz fajčenia v reštauráciách, kaviarňach a podobných zariadeniach. Novela -- na rozdiel od jej prvotného znenia -- už neobsahuje úplný zákaz fajčenia v reštauráciách, baroch, zariadeniach rýchleho občerstvenia, ale iba čiastočný zákaz. V obsiahlej rozprave o návrhu novely poslanci ĽS-HZDS, ako aj niektorí z opozície sa jednoznačne vyslovili za úplný zákaz fajčenia. Dokonca z klubu poslancov Smeru bola nastolená otázka zákazu fajčenia maloletým a mladistvým. Tento sympatický návrh má však aplikačné úskalia, a to preto, že dôkaz porušenia takéhoto zákazu (okrem prípadu prichytenia pri čine s ochotným svedkom) je mimoriadne zložitý.
Tomu, kto sleduje vývoj legislatívneho riešenia zákazu fajčenia, dozaista neunikla informácia, že v parlamentnom výbore pre vzdelanie, mládež, vedu a šport bol nedávno prijatý pozmeňujúci návrh, aby sa zákonom zakotvil úplný zákaz. Zdôvodnenie je presvedčivé a ja verím, že v pléne získa potrebnú poslaneckú podporu. Veď ťažko možno spochybniť závery reprezentatívnych výskumov, ktoré jednoznačne dokazujú, že v cigaretovom dyme z doteraz identifikovaných 4 000 zlúčenín je vyše 50 dokázateľne karcinogénnych látok, ktoré preukázateľne škodia nielen aktívnym, ale aj pasívnym fajčiarom. Závery výskumov sú také presvedčivé a alarmujúce, že EÚ vyzvala členské štáty, aby v národných legislatívach upravili opatrenia na minimalizáciu fajčenia. V tomto smere už najviac podniklo Írsko, kde zakazujúce opatrenia pozitívne prijalo nielen obyvateľstvo, ale aj podnikatelia, ktorí sa presvedčili, že predpokladané negatívne ekonomické dosahy sa nenaplnili, ak áno, tak iba v minimálnom rozsahu.
Je preto nenáležité navrhovaný čiastočný zákaz fajčenia zdôvodňovať obavami hotelierov, majiteľov reštaurácií a pohostinstiev z poklesu tržieb. Veď práve čiastočný zákaz by skomplikoval situáciu práve majiteľom malých kaviarní a reštaurácií, ktoré sa buď nedajú alebo ako áno, tak iba s veľkými finančnými nákladmi dajú stavebne oddeliť na časť fajčiarsku od nefajčiarskej. Ich skutočné stanovisko k novele zákona bolo možné sa dozvedieť aj zo zverejneného stanoviska Zväzu hotelov a reštaurácií, v ktorom podporili alternatívu úplného zákazu fajčenia v zariadeniach spoločného stravovania. Túto alternatívu výrazne podporujú aj mimovládne organizácie (napr. Stopfajčeniu), preto som optimistka a verím, že väčšina poslancov v hlasovaní podporí alternatívu úplného zákazu.
Novela zákona o ochrane nefajčiarov by mala riešiť aj otázku netabakových výrobkov produkujúcich dym, a to tak otázku ich výroby, ako aj otázku ich distribúcie. Požiadavku právnej regulácie už vyslovili i neraz zástupcovia mimovládnych organizácií. Že ide o požiadavku, ktorej treba venovať pozornosť, dokumentuje aj ostatná signalizácia v našej tlači (napr. 23. 1. 2009), kde sa pranieroval dovoz konkrétnej voňavej zmesi. Tá sa napriek tomu, že obsahuje látku podobnú marihuane (v Nemecku je zakázaná výroba a distribúcia), u nás sú bezproblémovo voľne predáva.
Katarína Tóthová, poslankyňa NR SR (ĽS-HZDS)