StoryEditor

Zákon do zmlúv nezasahuje

09.12.2008, 23:00

Nie je možné nezareagovať v stručnosti na vyššie uvedený príspevok p. JUDr. Vozára zo SAV. Na relatívne malom priestore sa mu podarilo od zákona č. 429/2008 Z. z. o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností a o zmene a doplnení zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov cez hmlisté, neurčité a nekonkrétne odkazy na nejakú zmluvu alebo zmluvy (napr. "zmluvne zakotvené rozhodovacie právo" alebo "obchodné vedenie patrí zahraničným investorom v zmysle privatizačnej zmluvy") dostať až k deformovaniu hospodárskej súťaže v oblasti distribúcie plynu.
Ja možno nie som schopný takých náročných úvah a konštrukcií, ale pokúsim sa vyjadriť aspoň k dvom veciam.
Domnievam sa, že prijatím uvedeného zákona nedošlo k zásahu do žiadnej zmluvy a ani žiadna zmluva prijatím tohto zákona nebola zmenená, tiež sa nedomnievam, že by došlo k zásahu do zmluvnej slobody. Môžeme si toto moje tvrdenie skonfrontovať s nejakou zmluvou, nazvime ju napr. Akcionárska. Postavenie predstavenstva by mohlo byť v takejto zmluve upravené napr. tým spôsobom, že predstavenstvo je oprávnené konať v mene (uvedenej) spoločnosti vo všetkých záležitostiach a zastupovať spoločnosť voči tretím stranám, pred súdmi a inými orgánmi, predstavenstvo riadi činnosť spoločnosti a rozhoduje o všetkých záležitostiach spoločnosti, pokiaľ nie sú zákonom, stanovami alebo rozhodnutiami valného zhromaždenia tejto spoločnosti zverené do právomoci iných orgánov spoločnosti.
Samotná zmluva predpokladá, že na základe určitej skutočnosti -- napr. zákona, stanov alebo rozhodnutia valného zhromaždenia -- môže byť nejaká záležitosť spoločnosti zverená do pôsobnosti iného orgánu ako predstavenstva. Ak by teda postavenie predstavenstva nejakej spoločnosti bolo upravené rovnako alebo podobne, ako som uviedol vyššie, a bol by prijatý zákon, ktorý by určitú právomoc (záležitosť) výslovne zveril do pôsobnosti iného orgánu, napr. valného zhromaždenia, možno hovoriť o porušení takejto zmluvy?
Druhá vec, na ktorú je možné zareagovať veľmi stručne, je zmienený čl. 17 ods. 3 smernice EP a Rady 2003/55/ES a požiadavka na oddelené účtovníctvo. Táto požiadavka tzv. plynárenskej smernice je už dávno súčasťou Právneho poriadku SR (od 1. januára 2005) ako § 19 zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nemám v tomto momente žiadnu vedomosť o tom, že by zo strany Komisie bolo voči SR vedené nejaké konanie o nesprávnej alebo neúplnej transpozícii tohto článku smernice v našom zákona o energetike.

Boris Balog, Ministerstvo hospodárstva SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. október 2024 15:32