Spoločnosť Volkswagen Slovakia dočasne zastavuje výrobu. Bude sa to týkať všetkých troch jej závodov na Slovensku (Bratislava, Martin, Stupava) a minimálne 15 tisíc zamestnancov.
Podobný krok oznámila aj PSA Trnava s počtom pracovných pozícií 4500. Závažné dopady to bude mať na celú slovenskú ekonomiku.
Bratislavský Volkswagen je najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Jeho nútená odstávka bude stáť nielen VW, ale aj slovenskú ekonomiku veľa peňazí.
Vo VW sa autá vyrábajú a distribuujú do 148 krajín sveta. Firma má teda obrovský výrobný záber.
Každý deň odstávky bude mať nielen ekonomické, ale aj sociálne dopady. Pri variante dvojtýždennej odstávky môžeme odhadovať negatívny dopad na priemyselnú produkciu rádoch v desiatkach miliónov eur.
Nemyslím si však, že rozhodnutie koncernu Volkswagen bude v platnosti iba na dva týždne. Pri negatívnom variante môžeme byť výroba prerušená až na niekoľko mesiacov.
Automotive priemysel je hlavným pilierom ekonomiky Slovenska. Negatívny dopad na HDP bude preto výrazný. Pre tento rok sa pôvodne predikoval rast HDP Slovenska na úrovni okolo 2,2 percenta.
Ak by došlo k odstaveniu výroby všetkých štyroch výrobcov automobilov na Slovensku, mohlo by to znamenať pokles HDP o 0,5 až jedno percento, v závislosti na trvaní ekonomickej stagnácie.
K automobilkám sa pravdepodobne pridajú aj firmy z ostatných sektorov.
Ak by nastala reťazová reakcia vyvolalo by to ekonomickú recesiu a nasledoval by katastrofický scenár v podobe obrovského nárastu nezamestnanosti, čo by pre Slovensko mohlo mať zásadný vplyv nie len ekonomicky, ale predovšetkým celospoločensky.
Martin Sklenář, analytik Saxo Bank