Na európskej scéne aktuálne dochádza k zaujímavému javu. Ide o rozdiel vo vývoji nálady spotrebiteľov a výrobcov. Kým domácnosti sa tešia z rastu miezd a ich dôvera sa zlepšuje, nálada vo výrobnom sektore sa zhoršuje kvôli problémom spôsobených obchodnou vojnou. Tento trend bude pravdepodobne pokračovať aj v budúcnosti.
Dôvera vo výrobnom sektore je podľa údajov OECD na najnižšej úrovni od finančnej krízy, a to na úrovni mínus 1,17 percenta, pričom spotrebiteľská dôvera sa odrazila od dna a pozvoľna stúpa, hoci je stále v negatívnom teritóriu mínus 0,17 percenta.
Riziká spojené s dlhotrvajúcou obchodnou vojnou a jej negatívnym vplyvom na svetový obchod negatívne postihujú odvetvia orientované na vývoz.
Najviac je to cítiť v Nemecku, kde tiež vidíme odlišný trend medzi sektorom služieb, ktorý je podporovaný silným domácim dopytom a výrobným sektorom, v ktorom od konca roka 2018 ekonomická aktivita klesá vďaka poklesu vývozu do Číny a Turecka.
Pri pohľade na najnovšie ázijské údaje o vývoze, ktoré slúžia ako ukazovateľ globálneho obchodu, pochybujem, že v druhej polovici tohto roka dôjde k akémukoľvek obnoveniu rastu.
Zlepšenie spotrebiteľskej dôvery v krajinách OECD je spôsobené vyššími mzdami v prvom kvartáli, najmä v eurozóne (o 2,5 percenta) a Nemecku (o 3,1 percenta). Ďalej vďaka nízkej inflácii a fiškálnym stimulom.
V nadchádzajúcich mesiacoch by sa mala dôvera ďalej zvyšovať, keďže do konca roka očakávam ďalšie stimuly v Európe zamerané na infraštruktúru a domáci dopyt.
Otvorí sa pravdepodobne diskusia o reforme fiškálneho rámca EÚ vrátane trojpercentného stropu rozpočtového deficitu, hneď ako zasadne nový Európsky parlament a Komisia EÚ.
Autor článku je Christopher Dembik, hlavný makro analytik Saxo Bank