Často sa hovorí, že regulácia a technológie sú v bankovníctve kľúčovými hnacími silami inovácií. Dokazuje to aj vývoj v tomto roku. Tlak regulácií a technologických inovácií pokračuje a prebiehajúce zmeny sú také silné a rozsiahle, že si vyžadujú zásadné prehodnotenie a rekonštrukciu doterajších obchodných modelov bánk. Kľúčovú úlohu v nich budú hrať dáta.
Vieme, že smernica PSD2 má za cieľ sprístupniť a modernizovať údaje o klientoch držané bankami. Bude však nutné spraviť ešte množstvo transformačných zmien, aby mohol byť potenciál, ktoré dáta ponúkajú, plne využitý. Bude vznikať oveľa viac informácií ako dnes a budú sústredené na viacerých miestach. Preto budú banky nútené vytvárať nové obchodné modely zamerané len prácu s údajmi.
Smernica EÚ o platobných službách podporuje pozíciu fintech spoločností a oslabuje tradičné banky, ktoré doteraz kontrolovali informácie o účtoch a transakciách klientov.
Desaťročia mali banky privilegovaný prístup k údajom klientov. Napriek tomu neboli často schopné vytvoriť si na jedného klienta a jeho potreby jednotný pohľad. Často sa stávalo, že rôzne dcérske spoločnosti v rámci jedného bankového koncernu, či dokonca rôzne oddelenia v rámci jednej banky, nekomunikovali s tým istým klientom jednotne.
Hoci digitalizácia sprístupnila bankám veľké množstvo dôležitých údajov, tie stále nie sú dobre pripravené na využitie z nich vyplývajúcich príležitostí. Existuje preto skutočné riziko, že klienti už nebudú vidieť pridanú hodnotu bankového sektora a budú migrovať k fintech firmám.
Tradičným bankám vznikla alternatíva. Sú tu noví hráči prichádzajúci z nebankového prostredia, ktorí využívajú digitálnu revolúciu. Používajú rôzne biznis modely, no ich spoločnou vlastnosťou je schopnosť kombinovať rôzne prístupy a vzťahy tak, aby dáta prinášali vyššiu pridanú hodnotu pre klientov.
Konsolidáciou obrovského množstva informácií z rôznych zdrojov, napríklad pri mobilných aplikáciách zameraných na rodinné rozpočty, si dokážu „fintech“ firmy získať vernosť zákazníkov a zaslúžia si tak odmenu v podobe poplatkov.
Je možné, že tempo zmien vo finančnom sektore sa časom spomalí. V roku 2018 to však určite nebude a určite to nebude znamenať návrat k systému, aký sme poznali predtým. Rok 2008 totiž nebol len rokom finančnej krízy, ale znamenal aj začiatok éry digitálnej transformácie, ktorá zmenila náš hospodársky a spoločenský život a postavenie dát v ňom.
Banky už dávno vedia, že efektívne riadenie dát je kľúčom k zníženiu nákladov a zvýšeniu prevádzkovej efektívnosti prostredníctvom väčšej automatizácie a zároveň vyššej bezpečnosti. Zmeny v manažovaní dát, ktoré sú hnané inováciami ako blockchain, cloudové úložiská a umelá inteligencia, majú fundamentálne rozmery. Rok 2018 bude pre banky kritickým rokom v ich stratégiách manažmentu dát, operačných systémoch a nových biznis modeloch. Keď teda budú chcieť banky udržať krok, budú musieť zmeniť najmä svoj dátový manažment.
Autor je Pavel Drahotský, riaditeľ Saxo Bank pre strednú a východnú Európu.