StoryEditor

Kríza inovatívnych myšlienok

16.01.2006, 23:00
Do volieb je dosť času, ale stranícki lídri už naznačujú, kto s kým by mohol prevziať moc, Vzápätí na to reagujú analytici a kombinujú možné povolebné koalície. Upozorňujú aj na možnosť vzniku patovej situácie po septembrových parlamentných voľbách.

Do volieb je dosť času, ale stranícki lídri už naznačujú, kto s kým by mohol prevziať moc. Vzápätí na to reagujú analytici a kombinujú možné povolebné koalície. Upozorňujú aj na možnosť vzniku patovej situácie po septembrových parlamentných voľbách. Aj tak demokracia na Slovensku nie je ohrozená ako pred desiatimi rokmi. Horšie je, že v mnohých regiónoch majú ďaleko k stavu, aby sa ich životná úroveň priblížila k priemeru únie. Riešením by mohli byť originálne nápady pre materiálnu výrobu alebo pre služby, ktoré zatiaľ nepokryli nadnárodné spoločnosti. Tak by sa vytvorili nové pracovné miesta a získal sa trh aspoň v susedných štátoch. Vzniká však otázka, či vôbec sú pre generovanie inovatívnych myšlienok na Slovensku voľní ľudia. Možno ani nie, lebo mnohí schopní odišli do zahraničia a iní pracujú vo veľkých nadnárodných firmách, svoju invenciu využívajú inak. Tí, ktorí zostali, nemajú zasa dostatok kapitálu, ale ani odvahy vrhnúť sa do podnikania. Kapitál však nechýba nezávislým finančným skupinám. Nepočuť, žeby hľadali talenty či malé inovatívne segmenty podnikania. Venujú sa radšej získavaniu majetku. Rozmnožujú ho akvizíciami, čo je prirodzené, pri niektorých odvetviach služieb sa snažia získať silné postavenie. Finančné skupiny sa správajú podobne ako pred časom banky -- kým neobjavili segment spotrebiteľských úverov.
Predstaviteľ jednej z finančných skupín priznal, že z hľadiska posilnenia imidžu už nie je najlepší deal kúpiť akcie firmy, ktorá má rastový potenciál. Oveľa radšej by boli, ak by sa ich meno spájalo s výrobkom, ktorý oslovuje masy, ako sa to stalo pri istom českom povzbudzujúcom nápoji.
Tak podnikateľom, ako aj politikom chýbajú idey, väčšina chce pokrok v ekonomike dosiahnuť ďalším znižovaním najmä nepriamych daní či zvyšovaním podnikateľských daní. Mnohí priemyselníci im sekundujú s úsilím o nižšie odvody.
Politici v ľavicovom Smere veria, že zmenou DPH môžu zlacnieť potraviny aj knihy. V skutočnosti sa cena potravín v chudobnejších regiónoch riadi vzdialenosťou od hypermarketu a cena väčšiny kníh cenovou úrovňou českých kníh. Ľavicový líder Robert Fico chce znížiť DPH aj na služby v domácom turistickom ruchu. Sám vysvetľuje, že tomuto odvetviu treba pomôcť. Teda vlastne nejde o zlacnenie domácej dovolenky, ale o pomoc hotelierom.
Politici by mali radšej rozmýšľať o tom, ako nezostať iba pri hotelierstve, v ktorom sa nám aj tak príliš nedarí.
Najhorší vplyv reformy sme pocítili presne pred pätnástimi rokmi. Vtedy federálna vláda prestala strážiť väčšinu cien a zrušila ich dotácie -- zápornú daň z obratu. Protagonista tejto reformy, minister financií Václav Klaus, si dnes spomína, že na tento závažný krok v kabinete získal iba nevýraznú väčšinu. Preto sa bál, že ľavicové sily, ktorých vplyv bol významný v oboch republikách, reformu zvrátia. Našťastie sa tak nestalo.
Ani teraz sa reforma nedá zvrátiť, ale je možné vyvolať falošné ilúzie o náprave reforiem. Takejto tézy sa už chytili viaceré strany. Politici stále zabúdajú na riešenia, ktoré by pomohli prekonať zaostávanie Slovenska. Zosnulý historik Ľubomír Lipták pripomenul, že nie zaostalosť, ale zaostávanie bol najväčší problém Slovenska dvadsiateho storočia. Ktorá partaj príde s ideami, ktoré ukážu ako tento údel prelomiť?

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 11:37