Saudská Arábia vyzvala OPEC, aby odhlasoval zvýšenie produkcie o 2,3 až 2,5 mil. barelov denne (barel = 159 litrov). Najväčší exportér kartelu ťaží asi 9,1 mil. barelov denne a do mesiaca je schopný zvýšiť produkciu na technický limit 10,5 mil. barelov. Pri kumulatívnej kvóte OPEC 23,5 mil. barelov, ktorá sa prekračuje o vyše dva milióny, navrhovaná kvóta Saudskej Arábie predstavuje skoro polovicu celkového exportu OPEC. Kráľovstvo je pritom poslednou krajinou na svete, ktorá disponuje takýmito voľnými kapacitami. Jedine Rusko, nečlen OPEC, jej môže produkciou čierneho zlata konkurovať. Lenže v závere predminulého týždňa prišla práve z Moskvy správa o údajnom vyčerpaní voľných technických kapacít. Aj napriek angažovanosti Saudskej Arábie (už prekračuje svoju kvótu o 1,5 mil. barelov denne) asi k ochladnutiu trhu s energiou v najbližších dvoch mesiacoch nedôjde.
Príčin je viacero. Po prvé, historické cenové maximá sú v prípade OPEC tradičnou motiváciou na porušenie exportnej disciplíny -- členovia kartelu už vyvážajú na trh viac ropy, ako si predpísali schválenou kvótou. Ešte viac vyvážanej ropy preto na trh bude mať len psychologický, nie praktický vplyv. Po druhé, na trhu s ropou existuje reálna prevaha ponuky nad dopytom. Príčinou vysokej ceny čierneho zlata teda nie je jeho nedostatok, ale tzv. korelačný efekt. Na rast ceny ropy tlačia stúpajúce ceny jej derivátov. Pre letné obdobie, keď vrcholí automobilová sezóna (od konca apríla až do septembra), je typický tlak zo strany benzínov, pre zimné zo strany vykurovacieho oleja. Tento efekt platí aj spätne, teda cena ropy tlačí na ceny jej derivátov. Po tretie, trhy nereagujú na súčasnosť, v cenách sú vždy zohľadnené očakávania. V USA, ktoré sú spomedzi industrializovaných krajín najväčším a najmenej efektívnym požieračom energetických komodít, sú priemyselné zásoby benzínu pod niekoľkoročnou priemernou úrovňou. Počas celej motoristickej sezóny v USA by mala maloobchodná cena benzínu v priemere dosiahnuť 1,76 USD za galón (3,785 litra). Prognóza Ministerstva energetiky USA tak počíta s medziročným nárastom o 20 (!) centov, pričom Američania túto letnú sezónu prejazdia v priemere 9,32 mil. barelov denne a opäť vytvoria nový rekord. V súlade s prognózami HN z konca marca hlad 200 miliónov amerických motoristov zasycuje import z Európy, pretože americké rafinérie nestačia vyrábať potrebné množstvo benzínu. Prísne špecifikácie pre kvalitu pohonných látok v USA riešenie situácie ešte viac sťažujú. Opakuje sa situácia z roku 2000 -- hlavným problémom nie je samotná ropa, ale benzín. Jeho export do USA preto tlačí aj na ceny benzínu na burze v Rotterdame, od ktorých odvíja maloobchodnú politiku Slovnaft.
Pokiaľ ide o prognózu vývoja v najbližšom období, pri rope obchodovanej v New Yorku (je determinantom smerovania trhu v Londýne) počas vrcholiacej motoristickej sezóny sa nepredpokladá návrat pod technickú úroveň 38 USD za barel. V prípade konzervácie súčasnej situácie na trhu s energiou je pravdepodobné prekonanie úrovne 41,70 USD/barel a testovanie nových maxím podľa Bollingerovho pásma. Psychologický efekt zvýšenia exportu OPEC zabráni výraznejším rastom, najmä ak sa sentiment trhu obráti k špekuláciám o jeho presýtenosti. Novinové titulky strašiace 50-dolárovými barelmi sú zatiaľ iba mýtom, ktorý slúži účelom jeho rozprávačov. Stačí čítať medzi riadkami -- prečo demokrati žiadajú hlavy republikánov za dopĺňanie strategických zásob USA počas kulminácie cien ropy, alebo prečo Bushova administratíva špekuluje o odpustení časti daní pre petrolejárske firmy.
StoryEditor
Barel za 50 USD je iba mýtom
Saudská Arábia vyzvala OPEC, aby odhlasoval zvýšenie produkcie o 2,3 až 2,5 mil. barelov denne (barel = 159 litrov). Najväčší exportér kartelu ťaží asi 9,1 mil. barelov denne a do mesiaca je schopný zvýšiť produkciu na technický limit 10,5 mil. barelov. Pri kumulatívnej kvóte OPEC 23,5 mil. barelov, ktorá sa prekračuje o vyše dva milióny, navrhovaná kvóta Saudskej Arábie predstavuje skoro polovicu celkového exportu OPEC.