Ján Lunter (vpravo) je majiteľom firmy Alfa Bio, výkonným riaditeľom sa stal jeho syn Juraj.Marek Nemec
StoryEditor

Rodina, ktorá ovládla slovenský trh s rastlinnými nátierkami

18.10.2018, 00:00
Firma Alfa Bio zvláda problémy v biznise aj vďaka súdržnosti Jána Luntera a jeho synov.

S príbuznými Jána Luntera sa spája celá história firmy Alfa Bio. Keď jeho mama ťažko ochorela a manželka trpela problémami so žlčníkom, pustil sa do hľadania možností, ako im pomôcť. Začal sa zaoberať zdravou výživou a okrem iných vecí našiel receptúru na výrobu tofu. Tento produkt, ktorý postupne nahradil mäso v jedálničku celej rodiny, vyrábal doma v hrnci asi desať rokov.

Po páde komunizmu chvíľu Ján Lunter skúšal šťastie v softvérovej oblasti. Po čase sa opäť vrátil k výrobe tofu, tentoraz však na profesionálnej úrovni. Pri rozbehu novej spoločnosti mu pomáhala celá rodina – deti, manželka, ale aj brat Peter Lunter, ktorý spolu s Jánom zavádzal dovtedy neznáme technológie na spracovanie sóje.

Pilier spoločnosti
A rodinnou firmou zostala banskobystrická Alfa Bio aj po štvrťstoročí svojej existencie. Majiteľom je Ján Lunter spolu s manželkou, na stoličku riaditeľa sa posadil syn Juraj. Pracovnú ponuku od otca neskôr prijali aj ďalší dvaja synovia Jakub a Ondrej.


Rodičia a synovia tak tvoria základný pilier spoločnosti, ktorá dnes dáva prácu viac ako dvom stovkám ľudí. S viacerými zamestnancami, ktorí pracujú vo firme dlhé roky, si Lunterovci vybudovali také vzťahy, že takmer patria do rodiny. „Uvedomujeme si, že zamestnanci sú jedným z našich najdôležitejších aktív. Naším cieľom je, aby sa každý z nich stal ambasádorom spoločnosti Alfa Bio a šíril pozitívny imidž zamestnávateľa,“ vysvetľuje svoju personálnu politiku Ján Lunter.

Muž, ktorý v minulom roku stal banskobystrickým županom, priznáva, že súčasťou vízie firmy je byť najatraktívnejším zamestnávateľom v regióne. „Nájsť a udržať si kvalifikovaných zamestnancov nie je jednoduché. Spolupracujeme so strednými školami, zameriavame sa na vzdelávanie zamestnancov, motivačné ohodnotenie v závislosti od výsledkov práce a budovanie spätosti zamestnancov s firmou,“ tvrdí Ján.

Vzťahy so zákazníkmi
Spoločnosť sa snaží budovať vzťahy so zákazníkmi aj inými cestami, napríklad vstupom do reštauračného biznisu. „Lunter Kuchyňa je pre nás nielen jedným z pilierov nášho biznisu, ale aj nástrojom budovania značky a šírenia osvety, ako chutne a ľahko variť. V prevádzke v Banskej Bystrici vydáme 500 až 600 jedál denne,“ pripomína Ján Lunter, ktorý minulý rok dostal cenu Za podnikateľské srtdce, špeciálne ocenenie poroty vyhlasujúcej slovenského EY podnikateľa roka.

Medzi návštevníkmi reštaurácie sú mladí ľudia, ktorí dbajú o svoje zdravie a prírodu, aktívni športovci, pracovníci so sedavým zamestnaním či seniori, ktorí sa k tomuto spôsobu stravovania dostali neskôr. „O jej obľube svedčia tiež neustále žiadosti o otvorenie prevádzky z rôznych miest na Slovensku od hostí, ktorí navštívili reštauráciu v Banskej Bystrici. S konceptom Lunter Kuchyne sme sa zúčastnili takisto na festivale Pohoda, kde sme sa predstavili širšej cieľovej skupine,“ dopĺňa Ján Lunter. Podľa neho spoločnosť v súčasnosti pracuje na koncepte rozšírenia siete reštaurácií do ďalších miest.

Aj to by mohlo firme Alfa Bio pomôcť v realizácii plánu stať sa lídrom v kategórii potravín na báze rastlinných bielkovín v regióne Vyšehradskej štvorky. „Naším cieľom do budúcnosti je posilniť vedúcu pozíciu na Slovensku, obhájiť prvé miesto v Česku a pokračovať v budovaní značky Lunter aj distribúcii našich produktov v Poľsku a Maďarsku. Všetky naše interné aj externé projekty a aktivity smerujú k naplneniu tohto cieľa,“ zdôrazňuje majiteľ spoločnosti.

Expanzia je podľa neho nevyhnutná aj kvôli tomu, že na trhy, kde je už firma aktívna, prichádzajú noví konkurenti. „My sa chceme presadiť na nových trhoch, kde je silná konkurencia. Preto je nevyhnutné venovať úsilie zvyšovaniu konkurencieschopnosti našich produktov, ponúkať najvyššiu kvalitu, zlepšovať efektivitu procesov a prichádzať s novými inovatívnymi výrobkami.“

Okrem susedov z regiónu Vyšehradskej štvorky dodáva Alfa Bio produkty aj do siete slovenských potravín v Írsku, do Rumunska a Slovinska. „V najbližšom období začneme s distribúciou privátnej značky aj do Chorvátska a Bulharska,“ dopĺňa Ján Lunter. Podľa neho majú zahraniční klienti podobné chute ako Slováci. Najobľúbenejším tofu je biele, nasledované údeným a lahôdkovým. Medzi nátierkami sú najpopulárnejšie Francúzska, Mexická a Škvarková.

Inovácie sú dôležitým pilierom nášho biznisu
Ján Lunter, majiteľ a zakladateľ spoločnosti Alfa Bio, pre HN.

Zameriavate sa vo vašom biznise na inovácie?
Určite áno. Inovácie sú neoddeliteľnou súčasťou nášho biznisu aj jedným z jeho pilierov ukotveným vo firemných hodnotách. S odvahou prinášame inovácie, nápady a zlepšenia. Máme neustálu chuť učiť sa. Minulý rok sme napríklad postavili v areáli firmy nové silo na skladovanie sóje s objemom tisíc ton, vybudovali sme novú výrobnú linku a upravili celý layout výroby s cieľom zvýšiť kapacitu produkcie a zlepšiť jej flexibilitu i efektivitu.

Čo konkrétne modernizujete?
Investujeme do modernizácie výroby, hľadáme nové procesy a postupy produkcie, overujeme dosiahnuté výsledky. Keďže v stredoeurópskom regióne nie je tradícia výroby tofu, spolu s dodávateľmi technológií sa spolupodieľame na vývoji samotných výrobných liniek. Prispievame našimi 25-ročnými skúsenosťami a know-how.

A pokiaľ ide o samotné výrobky?
V produktových inováciách sa zameriavame nielen na nové príchute tofu a nátierok, ale prichádzame aj s novými výrobkami do nových kategórií. Príkladom je náš zakysaný sójový nápoj, prvý fermentovaný sójový nápoj na trhu. V týchto dňoch sme prišli aj s inováciou obalov tofu, kde sme priniesli našim spotrebiteľom jednoduchšie otváranie balenia.

Ktoré ďalšie produkty v poslednom období rozšírili váš sortiment?
Minulý rok sme uviedli na trh dve nové príchute nátierok. V prvom prípade ide o tradičnú receptúru arabskej nátierky z cíceru a tahini sezamovej pasty pod názvom Tahini Hummus. Druhou nátierkou je Paštétová, tá je určená pre milovníkov paštét a paté. Okrem toho sme uviedli novú príchuť tofu s medvedím cesnakom. Všetky tieto novinky mali veľmi dobrý ohlas medzi spotrebiteľmi a zaradili sa medzi najobľúbenejšie produkty. Tento rok sa chceme zamerať na rozšírenie ich distribúcie. Samozrejme, okrem toho vyvíjame aj ďalšie novinky.

Partnerom sekcie Generačná výmena je Ministerstvo hospodárstva SR.

01 - Modified: 2024-08-31 08:54:57 - Feat.: - Title: Firmy by si mohli daňovo uznať aj výdavky na iné ako vlastné škôlky. Má to zjednodušiť umiestňovanie detí 02 - Modified: 2024-08-22 05:56:55 - Feat.: - Title: Podnikateľka vlastnila Janukovyčovu plochu pre vrtuľníky. Teraz jej dali naše úrady zelenú na veľkú investíciu 03 - Modified: 2024-08-17 10:00:00 - Feat.: - Title: Bezmäsité mäso malo zachrániť svet, realita vyzerá inak. Firmy doň naliali vyše miliardy, ľudia oň nemajú záujem 04 - Modified: 2024-08-11 07:30:00 - Feat.: - Title: Názvy legendárnych spoločností vznikali náhodou ale aj veľmi premyslene. Ako sa narodili IKEA, Spotify či LEGO? 05 - Modified: 2024-08-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Superodpočet nie je pre začínajúce startupy vhodný. Prečo je to tak?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/generacna-vymena, menuAlias = generacna-vymena, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. september 2024 12:48