Najstaršia dcéra amerického prezidenta si svoju imidž starostlivo pestuje už od svojho prvého verejného vystúpenia ako porotkyňa v televíznej reality šou. Teraz sa tridsaťpäťročnej Ivanke dostalo miesta v otcovej administratíve, jej sláva raketovo stúpa a jej krstné meno sa stalo mononymom - zastupuje celú osobu, podobne ako je tomu u Cher či Madonny, napísal server Bloomberg.
V tomto prípade nevedie všetka publicita nutne k prospechu. Ivanka, ktorá je rovnako ako jej otec zároveň osobou aj značkou, sa snaží svoje meno na medzinárodnej úrovni právne chrániť. Dokonca aj to krstné. V Číne, kde ju určité kruhy považujú za vzor úspechu, sa miestni podnikatelia snažia značky Ivanka Trump náhlivo zmocniť. Dúfajú, že zbohatnú na všetkom, čo ponesie nálepku Ivanka, od menštruačných vložiek po žuvačky. V rámci stratégie ochrany duševného vlastníctva podala jej spoločnosť v Číne celé množstvo žiadostí o ochrannú známku iba slova Ivanka.
Aj v Spojených štátoch sa Ivanka Trumpová snaží zabrániť tomu, aby ktokoľvek z jej mena profitoval. V decembri registrovala jej spoločnosť spravujúca duševné vlastníctvo značku Ivanka u módnych položiek od šiat a sukní po šatky a pončá. Za posledných päť rokov spoločnosť podobne urobila pri bundách, kabelkách, slnečných okuliaroch a vo veľkom množstve vybavenia pre domácnosť od povliečok na vankúše po dózy na cukrovinky.
Kvôli otcovi čelí bojkotom
Podľa hovorcu spoločnosti nie je v pláne zo značky u existujúcich výrobkov vypustiť priezvisko Trump. Ak sa však Ivanke podarí získať ochrannú značku na svoje krstné meno, bude tak môcť urobiť. O ochrannú značku Ivanka spoločnosť v Spojených štátoch zažiadala s "úmyslom ju používať", a tým pádom by si ju nemohol privlastniť nikto iný.
Keď Ivanka Trumpová v roku 2007 uvádzala na trh rad kvalitných šperkov, preberala so svojimi spoločníkmi, či ako značku použiť len krstné, alebo celé meno. Vo svojej knihe z roku 2009 uvádza: "Spätne si hovorím, že aj moje krstné meno by fungovalo, je veľmi nevšedné. Ale všetci sme si uvedomili, že keby sme chceli expandovať na medzinárodné trhy, vynechanie mená Trump by bola premárnená šanca."
Použitím svojho priezviska sa Ivanka oprela o značku, ktorú jej otec budoval po celé desaťročia. Meno Donald Trump podľa nej už vtedy "symbolizovalo luxus, pôvab, bohatstvo a ambície". Priala si tie isté asociácie pripojiť aj k svojej vznikajúce značke.
Bohatý New York, ktorý otcovo priezvisko evokovalo, prestal byť pre Ivankinu značku prínosom v roku 2016, kedy nadobúdala na obrátkach prezidentská kampaň. Ako prezident Donald Trump verejnosť ďalej polarizuje. To dopadá na jeho rodinu, respektíve na jej podnikanie. Ivankina značka na voľby doplatila, čelí organizovaným bojkotom a neustálemu tlaku predajcov, ktorí množstvo produktov jej značky odmietajú.
Konflikt záujmov
Neskôr sa začalo poukazovať na konflikt záujmov. Ivanka Trumpová je teraz neplatenou zamestnankyňou federálnej vlády s kanceláriou v západnom krídle Bieleho domu. Podľa denníka The New York Times jej spoločnosť za posledné desaťročie registrovala v cudzích krajinách 173 ochranných značiek, niektoré z nich až po nástupe jej otca do úradu.
Od tej doby sa Ivanka Trumpová stretla napríklad s japonským premiérom Šinzóm Abem, čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom a kanadským premiérom Justinom Trudeauom. Vo všetkých týchto krajinách jej spoločnosť registrovala ochrannú známku.
Hoci rodinu prezidenta Trumpa oklopujú otázky kvôli bezprecedentnému konfliktu záujmov, situácia, ktorá ich vyvolala, je Ivanke paradoxne na prospech. Vďaka úlohe, ktorú zastáva v Bielom dome, sa jej dostáva viac prostriedkov, ako sa domáhať výlučného práva duševného vlastníctva svojho krstného mena.
Akonáhle raz meno priľne v mysli spotrebiteľa, ľahšie sa chráni. Ak v roku 2015 ľudia Ivanku Trumpovú za slávnu nepovažovali, dnes ju bezpochyby pozná každý.