Oswald Loewy NunezEY
StoryEditor

Otec ušiel Hitlerovi. A založil úspešnú firmu

09.09.2016, 00:00
Kolumbijský EY Podnikateľ roka a riaditeľ spoločnosti Sempertex Oswald Loewy Nunez pre Hospodárske noviny:

Moji príbuzní prišili do Kolumbie v roku 1938. Rozbehli tu fabriku na výrobu produktov z gumy a ja pokračujem v rodinnom biznise, hovorí Oswald Loewy Nunez.

Máte za sebou mimoriadne zaujímavý podnikateľský príbeh. Ako ste sa vôbec dostali k tomu, že budete vyrábať gumové balóny?
Keď naša spoločnosť vznikla, produkovala široké portfólio produktov z gumy. Vyrábali sme rukavice, fľaše pre dojčatá, detské cumlíky či hračky. Už vtedy som si všimol, že v žiadnom z týchto segmentov sme neboli veľmi silní. Preto keď som koncom 70. rokov vystriedal na čele spoločnosti svojho otca, rozhodol som sa urobiť prieskum trhu a zistiť, v ktorom priemyselnom segmente by sme mohli mať najzaujímavejšie možnosti na rast. A to nielen z technického, ale aj z biznisového hľadiska. Hľadal som vhodné príležitosti po celom svete. Na konci svojho prieskumu som došiel k záveru, že najväčšie možnosti sú práve v oblasti produkcie balónov. Rozhodli sme sa preto ukončiť výrobu všetkých ostatných segmentov a postaviť fabriku na produkciu vysoko kvalitných balónov, ktorá by mala šancu v existujúcej konkurencii stať sa svetovou jednotkou.

Odvtedy uplynuli takmer štyri desaťročia. Podarilo sa vám tento cieľ splniť?
Áno, podarilo sa nám to. Momentálne sme naozaj svetovou jednotkou vo výrobe balónov vysokej kvality a tretím najväčším producentom balónov celkovo.

Čím sa vaše výrobky odlišujú od bežných balónikov, ktoré dostať v každom hračkárstve?
Vyrábame a dodávame balóny, ktoré sa používajú na profesionálne modelovanie aj pre rôzne inštalácie. Boli použité napríklad pri promóciách či dokonca ako súčasť svadobných šiat, ktoré sa predali za dve až tri tisícky amerických dolárov.

Tisícky dolárov za niekoľko balónov?
Nie, hodnota použitých balónov dosiahla len zhruba 60 dolárov. Konečnú cenu výrazne zvýšila umelecká hodnota týchto šiat. V takýchto prípadoch cena samotných balónov hrá len minimálnu úlohu.

V Kolumbii ste známi tým, že vyrábate balóny s podobizňami postavičiek z filmov spoločnosti Disney. Ktorá postava z disneyoviek je najpopulárnejšia?
Máte pravdu, naozaj sme získali od spoločnosti Disney licenciu, aby sme pre ňu vyrábali produkty na rôzne párty. Je to exkluzívna licencia. To v praxi znamená, že máme celé portfólio produktov značky Disney. Aby som bol konkrétnejší, nedávno boli veľkým ťahákom balóny s postavičkami z filmu Ľadové kráľovstvo. Samozrejme, tých figúrok je naozaj veľa. Súčasťou našej ponuky sú všetky aktuálne produkty od spoločnosti Disney.

Predávate svoj sortiment aj inde než v Kolumbii?
Čo sa týka výrobkov pod hlavičkou Disney, licencia platí iba pre Kolumbiu. Ale celkovo sa naše balóny predávajú vo viac ako 70 krajinách na piatich kontinentoch. Dá sa teda povedať, že sme prítomní takmer všade na svete. Konkurencia je však v tomto segmente veľká. Na celej planéte pôsobí zhruba 500 spoločností vyrábajúcich balóny.

Uvažovali ste o postavení výrobnej fabriky aj niekde inde mimo Kolumbie?
Áno, v minulosti sme skúmali možnosti vybudovať výrobnú halu napríklad v Číne alebo v inej ázijskej krajine. Po prepočítaní všetkých nákladov a vyhodnotení celého plánu sme nakoniec dospeli k záveru, že bude lepšie a efektívnejšie zvýšiť výrobné kapacity a optimalizovať produkciu v našej centrále v meste Barranquilla. Takže následne sme sa viac zamerali na marketing, zvýšenie predajov a stabilizáciu operačných procesov u nás v Kolumbii. Pri tomto rozhodnutí sme zohľadnili najmä fakt, že vyrábať balóny je veľmi komplexná činnosť. A produkovať balóny skutočne vysokej kvality je ozaj veľmi náročné. Preto sme si všetko ponechali doma.

Žijete v Kolumbii, ale vaši predkovia pochádzali z Európy. Ako ste sa vôbec dostali do Južnej Ameriky?
Môj otec, ktorý bol židovského pôvodu, sem prišiel v roku 1938 z rakúskej Viedne. Aj preto dodnes hovorím dobre po nemecky. Otec bol veľmi vzdelaný človek, inžinier v oblasti chémie aj mechaniky. Hovoril šiestimi jazykmi, hral na klavíri, na husliach a na gitare. Odišiel presne v čase, keď sa Rakúsko pripájalo k nacistickému Nemecku. Môj starý otec bol vedúcim predstaviteľom židovskej komunity v Salzburgu. Bolo to veľmi nebezpečné obdobie, veľká časť mojej rodiny preto opustila Rakúsko.

Odišli pred Hitlerom?
Neodišli, doslova utiekli. Išli na bicykloch a okrem pár rodinných šperkov ukrytých na dne tašky nemali so sebou vôbec nič. Všetky ženy, dcéry aj synovia nakoniec nasadli na vlak a odcestovali do Paríža. Celkovo bolo v tejto skupine asi 10 až 12 ľudí. Moja stará mama Amalia ušla z Rakúska do Českej republiky. Tam bola väčšia šanca, že sa jej nič nestane. No a môjmu otcovi, jeho bratom a sestre sa podarilo zavčasu utiecť do Južnej Ameriky. Odišli do Kolumbie. Také šťastie už nemali ďalší traja alebo štyria členovia našej rodiny v Rakúsku, ktorí počas vojny zahynuli.

Prečo si váš otec a jeho súrodenci vybrali práve Kolumbiu?
Pôvodne plánovali ísť do Argentíny. Chlapík, ktorý im ponúkal vybavenie víz, ich však podviedol. Celý proces vybavovania víz museli teda absolvovať ešte raz. Nakoniec odišli do Kolumbie, do mesta Barranquilla. A jediný, kto v Barranquille zostal už natrvalo, bol napokon môj otec. Ďalší strýkovia a tety sa neskôr presťahovali do Spojených štátov. Takže to je hlavný dôvod, prečo naša firma dodnes podniká v Kolumbii.

Koľko rokov mal váš otec, keď odišiel z Rakúska?
To je tiež pomerne zaujímavá historka. Môj otec totiž ušiel z Rakúska ako 37-ročný a zvláštnou zhodou okolností to bol presne vek, v ktorom som ja prvýkrát navštívil Rakúsko. Je to veľká náhoda, o ktorej som sa dozvedel až neskôr. Moja mama pochádzala z Kolumbie.

Aké sú dnes vaše vzťahy s Rakúskom? Navštevujete pravidelne strednú Európu?
Áno. Som honorárnym konzulom Rakúska v kolumbijskej Barranquille. Stal som sa ním v roku 1986 s pôsobnosťou pre severnú, teda karibskú časť Kolumbie. Práve tento región u nás doma v nemčine voláme Karibik. Tento rok som dostal pekný list od rakúskeho ministra zahraničných vecí, ktorý mi gratuloval k 30. výročiu služby vo funkcii honorárneho konzula. Dnes už máme aj druhý konzulát v Cartagene. Otvorili ho, pretože to pre mňa bola príliš veľká oblasť, ktorú som musel pokrývať.

Máte tiež nejaké obchodné aktivity s naším regiónom?
Samozrejme, biznis robíme i v strednej Európe. Máme tam niekoľko distribútorov.

Aj v našej krajine?
Áno, predávame balóny takisto na Slovensku. Máme dokonca distribútora v Šali, konkrétne ide o spoločnosť Luky MZ. Táto firma vyrába prístroje na potlač balónov, ktoré posiela aj nám. My im potom dodávame hotové balóny. Navštívil som Bratislavu a bol som aj v Šali. Mám rád vaše žlté polia, urobili na mňa skutočne dojem. Máte na Slovensku veľmi peknú krajinu.

Pri akej zaujímavej príležitosti boli vaše balóny využité? Vyniesli napríklad vysoko do ovzdušia nejaký predmet?
Ak sa pýtate na meteorologické aktivity, tak naše balóny nie sú určené na takéto účely. Môžem vám však spomenúť niekoľko ikonických momentov, pri ktorých boli hlavnými hviezdami práve naše produkty. Napríklad pri príležitosti olympijských hier v Pekingu v roku 2008 nás oslovila agentúra, ktorá vyrábala televízny reklamný spot pre spoločnosť Coca-Cola. Hľadali výrobcu balónov zlatožltej farby s priemerom zhruba jeden meter. Vybrali si nás, pretože my vyrábame balóny vo veľmi špecifickej žltej farbe. Bolo to pre nich dôležité, keďže Číňania považujú žltú za farbu zlata. Avšak my vyrábame balóny pre množstvo reklamných spotov. Táto reklama počas olympiády v Pekingu bola len jednou z mnohých.

Mali ste i v poslednom období nejaké pozoruhodné inštalácie?
Áno, mali sme ich aj celkom nedávno. Pred niekoľkými týždňami boli naše balóny použité pri vytváraní obrovského modelu holubice vysokého asi 26 metrov. Túto holubicu mieru vytvorilo viacero umelcov, ktorí žijú v severnej časti Izraela, ale aj v Libanone a na palestínskych územiach. Ak však chcete počuť niečo z bližšieho okolia vášho regiónu, ešte predtým sme sponzorovali niekoľko dobročinných akcií v Európe. Jedna bola napríklad pre dievča z Berlína, ktoré potrebovalo pomoc. Ďalej sme mali inštalácie v bosnianskom Sarajeve, kde sme boli partnerom festivalu pre deti. Všetky tieto balóny naša spoločnosť dodala s tým cieľom, aby opäť vrátili deťom radosť a šťastie. Neboli to obyčajné balóny, ale z nich vytvorené špeciálne modely miestností, postavičiek či zvierat.

Zameriavate sa aj na modely zvierat?
Áno. Zatiaľ úplne posledným bolo vytvorenie obrovského nosorožca v južnej Afrike. Použilo sa na to 50-tisíc balónov, ktoré sme dodali a darovali organizátorom veľkej kampane zameranej na boj za prežitie nosorožcov. Naša spoločnosť jednoznačne podporuje takéto čisté zámery. Zúčastňujeme sa na projektoch na ochranu zvierat v divočine. Ale je to len jeden z mnohých príkladov aktivít, ktoré pre verejnosť robíme. Štedrosť a charita zastrešuje naše snahy o sociálnu zodpovednosť. Dávame peniaze na sirotince, voláme príslušníkov sociálne slabších vrstiev na podujatia, ktoré organizujeme. Chceme vytvárať hodnoty aj tým, že sa zúčastňujeme na takýchto aktivitách.

V rozhovoroch ste viackrát povedali, že kľúčom k vášmu úspechu sú inovácie. Čo sa dá inovovať vo výrobe balónov?
Z hľadiska spotrebiteľov sú gumové balóny lacným výrobkom, ktorý si vyžaduje veľmi nízke náklady. V našej fabrike preto inovácie neprebiehajú len na úrovni samotných produktov, ale v celom reťazci výrobného procesu. Ten sa začína pri stínaní kaučukovníkov a končí sa pri recyklácii prasknutých balónov.

Koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja?
Odhadujem, že tri až päť percent nášho rozpočtu investujeme do výskumu, inovácií a nových projektov. Najzaujímavejšie na tom je, že po niekoľkých rokoch nepretržitého rastu nám tieto investície umožnili vyvinúť a postaviť naše vlastné stroje na výrobu balónov. Takže teraz si v našej továrni robíme všetko sami. A to nielen čo sa týka výrobných zariadení, ale napríklad aj chemických procesov. V našom prípade inovácie súvisia tiež s tým, že sa riadime požiadavkami trhu. Naša spoločnosť je totiž výrazne orientovaná na trh. Rozumieme jeho potrebám, snažíme sa výrobný proces posúvať dopredu tak, aby naše produkty neboli nikdy zastarané. Práve táto stratégia je hlavnou hybnou silou, ktorá vedie spoločnosť k novým úrovniam inovácií.

Za jeden deň sa vo vašej fabrike vyrobí päť miliónov balónov, ročne to je zhruba 900 miliónov kusov. Hovoríte, že sú vysoko kvalitné. Čím sa odlišujú od ostatných značiek?
Naše balóny na prvý pohľad vyzerajú ako bežné vzduchové balóniky. Majú však mimoriadny výkon a trvanlivosť, dá sa povedať, že ide o high-tech balóny. Sú vyrobené zo stopercentne prírodného materiálu. Ide o balóny, ktoré vyrábame pre rôzne párty v Kolumbii, a tie isté využijú napríklad umelci pri otváracom ceremoniáli olympijských hier v japonskom Tokiu v roku 2020.

Môžete prezradiť, pri akom konkrétnom umeleckom vystúpení uvidíme vaše balóny?
To nám nepovedali. Vieme len to, že ich použijú pri niečom špeciálnom. Na to si ich aj objednali.

Japonci celkovo chystajú veľkolepý otvárací ceremoniál. Napríklad vynesú do vesmíru umelé meteority, ktoré sa potom spustia na zem a vytvoria svetelnú šou...
Pre nás je to dobré vedieť. Možno nabudúce dostane naša spoločnosť objednávku, aby sme vyrobili nejaké meteority... (Smiech)

V rozhovoroch sa takmer vždy vyjadrujete v mene firmy. Máte aj nejaké osobné ambície, ktoré vás ženú k ďalšiemu rozvoju a expanzii?
Nehovoril by som o svojich vlastných ambíciách. V našej spoločnosti sa nezameriavame na nejaké osobné pohnútky alebo ambície. Môžem vás ubezpečiť, že všetci máme rovnaký cieľ. Hnacou silou firmy je realizácia nášho biznis plánu. V rámci neho chceme v prvom rade rozširovať naše licencie a výrobky do celého sveta. Druhým cieľom je rozšírenie portfólia našich výrobkov za hranicami našej krajiny. Šesťtisíc produktových jednotiek je totiž momentálne určených pre Kolumbiu, kým pre zahraničné trhy sú to zhruba len tri stovky produktov. A práve to chceme zmeniť.

Teraz sa všade hovorí o tom, že uspeje iba ten, kto do biznisu prinesie niečo nové. Čím sa obchod podarilo oživiť vám?
Naším kľúčom je práve narušenie stojatých vôd biznisu. Ďalším dôležitým bodom je rodová rovnosť. V našej spoločnosti je medzi viac ako tisíckou zamestnancov 80 percent žien. Na manažérskych pozíciách sú tri štvrtiny žien. Okrem toho je pre nás kľúčovým procesom aj neustály pohyb. Od začiatku svojho pôsobenia v biznise tvrdím, že musíme napredovať. Iba tak sa dá bojovať proti zastarávaniu produktov. A práve spôsoby, akými sa dá čeliť zastarávaniu výrobkov a technológií, sú pre nás veľkou výzvou. Vyvinuli sme preto v našom biznise veľmi hlboký, pevný a trvalý systém, aby sme sa neustále posúvali vpred. Iba tak môžeme ľuďom prinášať šťastie.

Čo by ste odporučili mladým začínajúcim podnikateľom?
Naša rada? Niekto, kto práve štartuje svoje podnikateľské dobrodružstvo, by sa mal držať troch základných zásad: vytrvať, odolať a nikdy nepodľahnúť. Je to dlhá cesta, ktorá vedie pomedzi konkurenciu a rôzne výzvy. Stretne vás na nej množstvo prekážok. Nemali by ste sa ich však zľaknúť, pretože ľahký deň bol včera. Takže toto je môj recept na úspech. Bude potrebné, aby ste boli vo všetkom veľmi dobrí a tvrdo pracovali najmenej 10-tisíc hodín. Až vtedy sa stanete naozaj výnimočnými.

Vám sa to podarilo. Stali ste sa kolumbijským EY podnikateľom roka...
Áno. Aj preto veľmi intenzívne vyzývam podnikateľov na celom svete, ktorí narušujú zabehnuté koľaje, aby prišli a súperili s nami i s našimi výrobkami. Skrátka, aby podnikateľsky čelili riešeniam, ktoré dodávame. Viem, o čom hovorím. Keď sme pred rokmi začínali, vybrali ma, aby som zmanažoval svoju úplne prvú párty s balónmi – so zvieratami a s rôznymi ďalšími modelmi. Bolo to vôbec prvýkrát, keď som pocítil, že chcem ľuďom ukázať fyzickú podobu šťastia. Odvtedy sa pre mňa balóny stali symbolom osláv a šťastia. Ja nemám žiadne námietky proti digitalizácii a ďalším procesom modernizácie, ktoré prichádzajú. Nemám s tým vôbec žiadny problém. Práve naopak. Inovácie sú totiž výzvou, ktorú my veľmi srdečne vítame, pretože sme otvorení novému chápaniu v biznise.

Fakty o firme Sempertex
Rok založenia: 1938, Barranquilla, Kolumbia
Počet zamestnancov: 1 040
Tržby v roku 2015: 31 miliónov dolárov

01 - Modified: 2024-11-12 16:15:00 - Feat.: - Title: Komu sa hypotéka oplatí, komu nie a koľko by ste mali mesačne zarobiť, ak o ňu žiadate sami? 02 - Modified: 2024-11-11 13:55:04 - Feat.: - Title: O pozemkových úpravách sa rozhoduje podľa ich naliehavosti, upozorňuje expertka (rozhovor) 03 - Modified: 2024-11-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Vajcia by zdraželi aj bez vtáčej chrípky, tvrdí šéf SPPK. Ľudia spanikárili, odrazilo sa to na dopyte 04 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Neurovedkyňa o Alzheimerovej chorobe: Ako sa rodí liek a ktorá tabletka je pre pacientov najväčšou nádejou? 05 - Modified: 2024-11-08 12:08:20 - Feat.: - Title: Šimkovičová ukazuje na ďalšiu hlavu. Šéfovi Pamiatkového úradu volali, aby našiel za seba náhradu (rozhovor)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. november 2024 21:34