Najväčší juhokórejský kontajnerový prepravca Hanjin Shipping požiada súd o nútenú správu. Veritelia totiž firme odmietli naďalej poskytovať finančnú podporu. Siedmy najväčší kontajnerový prepravca sveta dnes tiež oznámil, že niektoré prístavy od Číny až po Španielsko začali odopierať prístup jeho plavidlám. Obávajú sa, že zadlžená spoločnosť nebude schopná uhradiť príslušné poplatky.
Poradenská spoločnosť Alphaline uviedla, že krach spoločnosti Hanjin Shipping by bol najväčším bankrotom kontajnerových prepravcov z hľadiska kapacity. Prekonal by aj bankrot transatlantickej prepravnej spoločnosti United States Lines z roku 1986.
Súd rozhodne
Materská spoločnosť juhokórejského prepravcu vypracovala finančný plán na zníženie dlhu, ktorý ku koncu minulého roka predstavoval 5,6 bilióna wonov (4,5 miliardy eur). Banky v čele so štátom ovládanou kórejskou rozvojovou bankou KDB ale tento plán označili za neadekvátny a odmietli firme ďalej poskytovať finančnú podporu.
Keď spoločnosť Hanjin o nútenú správu požiada, súd rozhodne, či sa podnik môže reorganizovať, alebo či bude vyhlásená likvidácia, povedal agentúre Reuters sudca okresného súdu v Soule. Tento proces trvá zvyčajne mesiac či dva, v prípade firmy Hanjin by to ale vraj mohlo byť menej.
Tvrdší postoj štátu
Juhokórejské prepravné spoločnosti boli desiatky rokov motorom exportne zameranej juhokórejskej ekonomiky. Útlm zahraničného obchodu a nadbytok kapacít ale viedol k útlmu na trhu, čo firmám privodilo straty a zaťažilo ich dlhmi, takže teraz prechádzajú bolestnou reštrukturalizáciou. Rozhodnutie štátom riadenej KDB nedržať ďalej Hanjin nad vodou navyše ukazuje, že vláda v Soule voči problematickým korporáciám zaberá tvrdší postoj.
O zdravý majetok Hanjin by mohla mať záujem konkurencia. Juhokórejská komisia pre finančné služby uviedla, že o prevzatie ziskových plavidiel, zahraničných podnikateľských sietí alebo kľúčových zamestnancov zadlženej spoločnosti bude uvažovať juhokórejská spoločnosť Hyundai Merchant Marine, ktorá je v Kórei druhou najväčšou firmou v oblasti lodnej prepravy. Podľa hovorcu firmy ale o žiadnej akvizícii časti majetku Hanjin zatiaľ rozhodnuté nebolo.