Aj keď si to možno neuvedomujeme, či sa nám to páči alebo nie, každý z nás dennodenne prichádza do kontaktu s marketingovými aktivitami v rôznych životných situáciách na mnohých miestach.
Všetky funkcie, ktoré marketing plní, vyúsťujú do tej najpodstatnejšej. A tou je zabezpečenie dostatočne širokej ponuky a predaja výrobkov a služieb, čo v konečnom dôsledku prináša firmám zisk. Čo predchádza nášmu spotrebiteľskému správaniu a rozhodovaniu, priamo pri nákupe príliš často nehodnotíme. Jednoducho nakúpime, čo potrebujeme (niekedy aj to, čo nepotrebujeme), prídeme k pokladnici, zaplatíme a spokojne odchádzame. Vôbec si neuvedomujeme, koľko externých faktorov nás spotrebiteľov vedome alebo nevedome ovplyvní, kým prejdeme celou predajňou až k pokladnici.
Vnímavá slepota
Faktom je, že marketing sa už od samého počiatku orientuje na pamäť, emócie a vytváranie rôznych asociácií. Všade prítomná reklama a vizuálna presýtenosť na jednej strane a túžba po objavovaní nových vecí, zážitkoch a inováciách na druhej strane spôsobili, že sa stávame voči tradičným marketingovým aktivitám čoraz viac imúnni, a teda ich registrujeme v stave „vnímavej slepoty“.
Čo to pre nás kupujúcich znamená? Aj keď si myslíme, že sa vieme vyhnúť množstvu rušivých informácií prichádzajúcich z každej strany, nepomôžeme si, pretože tieto impulzy či podnety vnímame podvedome, a tým sa hlboko uchovávajú v našom mozgu. To spôsobuje, že dnes už nepotrebujeme značku produktu vidieť, ale vieme ju identifikovať aj na základe čuchu, sluchu, alebo dokonca na základe príbehu, ktorý sa nám s danou značkou spája.
Rovnako, ak si kúpime napríklad auto v nadštandardnej výbave, po ktorom sme dlho túžili...
Zostáva vám 85% na dočítanie.