Sociálna sieť, ktorá sa delí o svoje tržby s bežnými používateľmi. Takýto nápad začal pred vyše rokom realizovať slovenský podnikateľ. „Chcel som niečo, čo vytvára pre ľudí a firmy reálne hodnoty, niečo, čo každému prinesie len úžitok,“ vysvetľuje zakladateľ sociálnej siete Spacespy Richard Olšovský. Jeho rozbiehajúci sa projekt má zatiaľ vyše 13-tisíc registrovaných používateľov z viac ako 50 krajín sveta, najviac z Česka a zo Slovenska. Spacespy s nápadom zarábať prostredníctvom sociálnej siete oslovil aj viacerých odborníkov, tí však dodávajú, že to v tvrdej konkurencii nebude mať jednoduché.
Písať s priateľmi a zarábať
Na slovenskej sociálnej sieti si používatelia môžu, podobne ako na ďalších, pridávať ľudí medzi svojich priateľov, chatovať s nimi či uverejňovať statusy. Rozdielom je však napríklad rozosielanie hromadných správ na základe určitých kritérií – napríklad všetkým ženám či ľuďom s vybraným koníčkom v okruhu šiestich kilometrov od odosielateľa, ktorí na Spacespy sú. Ten im môže poslať reklamu či položiť nejakú otázku. „Za reakciu na takúto správu majú bežní členovia päť centov a prémium členovia desať centov,“ hovorí o finančných odmenách Richard Olšovský.
Túto službu by podľa neho mali využívať predovšetkým firmy, ktoré si takouto cestou môžu robiť prieskum u potenciálnych zákazníkov. Fitnescentrum by tak trebárs mohlo zistiť, koľko používateľov v jeho okolí chodí cvičiť. Následne by len tejto cielenej skupine ľudí posielalo svoje novinky či otázky ohľadne zlepšenia svojich služieb. Olšovský tvrdí, že jeho sociálnu sieť už takto využíva pomaly tisícka firiem.
Ďalším spôsobom, ako sa dá na Spacespy zarobiť, je pozvať doň nových ľudí. Ak by si niekto z vašich priateľov potom napríklad aktivoval prémium členstvo za skoro desať eur, 80 percent z tejto sumy dostane vy.
Mnohým používateľom sa už podľa Richarda Olšovského podarilo zarobiť 20 eur, dokonca našli sa už aj takí, ktorí prekonali hranicu stovky. S pribúdajúcimi používateľmi a firmami by mali rásť aj sumy, ktoré používatelia siete zarobili. Ak Spacespy dosiahne 100-tisíc členov, jeho tvorca očakáva, že nebude veľký problém si tu zarobiť aj do 50 eur mesačne.
Nutnosť byť odlišný
Pokusov založiť vlastnú sociálnu sieť bolo už vo svete niekoľko, no podľa šéfredaktora IT portálu Touchit.sk Ondreja Macka väčšinou zlyhali na tom, že nepriniesli takmer nič nové, čo už ich úspešní predchodcovia. „Z tohto pohľadu je Spacespy celkom inovatívny projekt a vynikajúci nápad,“ hodnotí Ondrej Macko. Aby sa však projekt uchytil, mal by podľa neho investovať nemálo peňazí aj do svojej propagácie.
Prekážkou Facebook
Najväčšie obavy z neúspechu slovenskej sociálnej siete má Ondrej Macko kvôli Facebooku. Bojovať s ním je totiž prakticky nemožné. „Presadiť sa dalo vtedy, keď tu ešte nebol, ako to spravil napríklad Pokec. Bude treba zrejme veľa peňazí, aby sa to podarilo,“ tvrdí. Bez šikovného nadšenca či dobrej agentúry, ktorá by Spacespy presadila, je jej úspech podľa Ondreja Macka vopred odpísaný.
Nevýhodou podľa neho je taktiež veľkosť Slovenska. „Musia mať aspoň milión používateľov na to, aby to malo naozaj úspech,“ prezrádza. Okrem Slovákov tak budú musieť presvedčiť aj mnohých v zahraničí.
Richard Olšovský, SpacespySPOLOČNOSŤ
StoryEditor
Slovák vymyslel sociálnu sieť, ktorá používateľom zarába
Medzi svetovými gigantmi ako Facebook či Twitter sa pokúša presadiť aj sociálna sieť Spacespy zo Slovenska, ktorá má dnes viac ako 13-tisíc registrovaných.