Európska komisia dnes udelila rekordnú pokutu - vyše 2,9 miliardy eur - za kartel veľkých výrobcov nákladných automobilov. Novinárom to povedala eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Spoločnosti MAN, Volvo / Renault, Daimler, Iveco a DAF sa dohadovali na cenách.
Pokuta sa netýka firmy MAN, ktorá vec oznámila. Ďalším spoločnostiam bola čiastka znížená, pretože pri vyšetrovaní spolupracovali. Firmy majú na zaplatenie tri mesiace.
Od roku 1997
Spoločnosti, ktoré spolu predstavujú približne 90 percent výroby stredných a ťažkých nákladných vozidiel v Európe, sa od roku 1997 dohadovali na cenách vozidiel, ale tiež napríklad koordinovali, kedy budú zavádzať nové technológie kontroly emisií.
Na zákazníkov tiež prenášali náklady emisných technológií, ktoré museli vyhovovať stále prísnejším európskym normám. Komisia však upozornila, že nenašla spojitosť s kauzou, kedy sa niektoré firmy snažili tieto normy obchádzať.
Scaniu naďalej prešetrujú
Prípad začala komisia vyšetrovať v roku 2011 po oznámení firmy MAN, uskutočnila tiež sériu vopred neoznámených kontrol spoločností. Firmám komisia svoje predbežné zistenia oznámila v novembri 2014, vtedy medzi nimi bola tiež Scania. Tá sa ale potom rozhodla z komisiou nespolupracovať a je naďalej vyšetrovaná.
"Udeľujeme najväčšiu pokutu za jeden kartel. Je to dokonca dvojnásobok predchádzajúcej najvyššej pokuty z roku 2012. Ale sú pre to dobré dôvody. Tento kartel sa týka veľkého trhu a trval veľmi dlhý čas," vyhlásila Vestagerová na tlačovej konferencii.
Daimler zaplatí najviac
Vec podľa nej začali v januári 1997 dohadovať najvyšší predstavitelia automobilových firiem v jednom z "útulných" bruselských hotelov. Od roku 2004 spoločnosti podľa komisie kartel organizovali prostredníctvom svojich nemeckých pobočiek či dcérskych firiem.
Najväčšie pokutu - vyše miliardy eur - musí zaplatiť Daimler. Skoro 753 miliónov eur pripadlo na DAF, Volvo / Renault sa týka 670 miliónov eur a Iveca 495 miliónov.