Ceny mliečnych výrobkov vo viacerých reťazcoch na Slovensku boli dohodnuté. Osem reťazcov totiž malo mať kartelovú dohodu s mliekárňou. Išlo v nej o to, že spomínané mliečne výrobky - konkrétne ide o niektoré druhy mlieka, masla a smotany - bude každý predávať za rovnaké ceny. Vyplýva to zo správy Protimonopolného úradu. Informáciu ako prvý priniesol Denník N.
Konkrétne ide o bratislavskú mliekáreň Rajo a reťazce Kaufland, Tesco, Billa, Terno, Coop Jednota, CBA, Moja Samoška a niekdajší Carrefour. Dohoda medzi Rajom a reťazcami mala byť platná medzi rokmi 2009 - 2014.
„Táto praktika spôsobuje, že dané výrobky sa predávajú za vyššie ceny, ako by sa predávali, keby sa táto praktika neuplatňovala,“ povedala hovorkyňa Protimonopolného úradu Adriana Oľšavská pre Denník N. Má ísť o jednu z najvyšších pokút, ktorú kedy úrad udelil.
V správe úradu sa dokonca objavili prepisy mailovej komunikácie medzi reťazcami a Rajom či medzi zamestnancami bratislavskej mliekárne. „Sú to veľmi chúlostivé veci, tak vás prosím, aby to zostalo iba medzi nami piatimi,“ píše sa napríklad v jednom z nich.
Ešte vo štvrtok sa objavila informácia, že Protimonopolný úrad udelil 9 firmám pokutu 10 miliónov eur. Išlo o subjekty pôsobiace v oblasti dodávok a maloobchodného predaja produktov zo skupiny mlieko, maslo, smotana.
Prinášame vám aj stanovisko spoločnosti Rajo:
Zuzana Stanová, členka predstavenstva pre obchod a marketing RAJO, a.s.: „Z pohľadu spoločnosti RAJO ide vo veci rozhodnutia PMÚ SR z 13.6.2016 o vykonštruované obvinenia. Spoločnosť RAJO si je vedomá rizík protisúťažného konania a preto nikdy nenavrhovala ani nevynucovala konanie, ktoré by mohlo byť považované za nezákonné. Navyše, neprirodzené zvyšovanie cien našich výrobkov by znamenalo pre našu spoločnosť okamžitý pokles predaja, hospodárskych výsledkov a zamestnanosti v spoločnosti. Od nich je následne závislý celý náš reťazec producentov mlieka, spomedzi ktorých tvoria slovenskí prvovýrobcovia 90 %.
Rozhodnutie PMÚ SR mylne považuje bežnú prax odporúčaných cien uplatňovanú spoločnosťou RAJO v spojení s jednostrannými krokmi vzájomného monitoringu a dorovnávania cien zo strany obchodných reťazcov za nezákonnú „resale price maintenance“.
Spoločnosť RAJO preto plánuje využiť všetky právne prostriedky na obranu. Voči neprávoplatnému rozhodnutiu PMÚ SR sme už podali rozklad a veríme v skoré očistenie nášho mena.“
|