Veľký stavebný gigant neplatí subdodávateľom milióny eur, tí zas svojim menším dodávateľom státisíce a na konci je živnostník či robotník bez výplaty. Pre Slovensko typický príklad ako cez kopirák, ktorý ako memento pripomína stámiliónová megakauza Váhostavu. O podobnom prípade hovoria i stavbári na železnici. Tí nedostali zaplatené za pomoc pri zrýchľovaní železníc medzi Bratislavou a Žilinou. V centre diania stojí stavebná firma Euro Continental Building z Trenčína. V dôsledku toho, že sama nevidela milióny eur, nemohla ich rozoslať ani ďalším tridsiatim. Konkurzom preto železničným stavebníkom z Trenčína hrozí jeden z ich dodávateľov zo Sverepca. „Okresný súd Trenčín v právnej veci navrhovateľa – veriteľa obchodnej spoločnosti KOI začína konkurzné konanie voči dlžníkovi – obchodnej spoločnosti Euro Continental Building,“ konštatuje v rozhodnutí súd.
Hovoria o šikane
Trenčianski stavebníci totiž od minulého roka zápasia s veľkými finančnými problémami. Predstaviteľ tejto firmy Marcel Fábry vtedy tvrdil, že spoločnosť je na tom finančne zle, pretože jej podvodne neplatí konzorcium stavebných gigantov TSS Grade a OHL ŽS. Šlo o sumu približne dva milióny eur. ECB pritom aktuálne hrozí, že nevyplatení dodávatelia sa budú snažiť získať svoje peniaze cez konkurz na jej majetok. „Ide o jasné šikanózne podanie na základe neoprávnene vystavených faktúr od firmy, ktorá je spriaznená s dlžníkom spoločnosti ECB – stavebnou spoločnosťou TSS Grade, pričom táto firma je na základe trestného oznámenia tiež prešetrovaná,“ hovorí pre HN právny zástupca spoločnosti ECB Alojz Baránik.
Vyšetrovanie Bruselu
Podozrenia na stavbe vlakovej rýchlotrate vlani prerástli až do vrcholnej politiky. Na prešľapy vtedy upozornila Sulíkova strana SaS. Ako tvrdili liberáli, rozkrádanie malo mať tri podoby. V prvej šlo o dvojitú fakturáciu za mostné provizóriá na trati. Druhá hovorí o platení za fiktívne stavebné práce týkajúce sa odvozu odpadu. Tretím príkladom bol práve „železničný Váhostav“, čiže neplatenie za subdodávky. V kauze preto padlo viacero trestných oznámení a dva podnety smerovali aj na Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF) v Bruseli. „Spoločnosť ECB podala na európsky protikorupčný úrad dva podnety týkajúce sa dvoch rôznych úsekov výstavby rekonštrukcie železníc s tým, že jeden podnet úrad po prešetrení postúpil na lokálne vyšetrovacie orgány,“ spresňuje parlamentný poslanec Alojz Baránik, ktorý je tím líder strany SaS pre súdnictvo a spravodlivosť. OLAF tak dohliada na jedno z vyšetrovaní cez slovenské zastúpenie Európskej komisie. Z informácií HN však vyplýva, že kauzu na Slovensku zatiaľ nikto nevyšetruje.
Všetko je v poriadku?
Do sporov o nevyplatené peniaze vtedy štát nevstupoval. Rezort dopravy však na apely reagoval kontrolou. „Ministerstvo vyzvalo všetkých zúčastnených, aby hodnoverne doložili a vydokladovali všetky svoje nároky, ktoré sú po lehote splatnosti. Podľa našich informácií spoločnosť Euro Continental Building do dnešného dňa žiadnym hodnoverným spôsobom nevydokladovala faktúry po lehote splatnosti v takejto sume,“ odkázalo v stanovisku ministerstvo dopravy. Stavebné giganty, ktoré pracujú pre štátne Železnice SR na modernizácii železničných tratí na Považí, sa však od nekalých praktík voči Trenčanom dištancujú. „Spoločnosť OHL ŽS firme ECB všetky oprávnené vyfakturované splatné sumy uhradila, alebo boli tieto faktúry započítané proti oprávneným pohľadávkam,“ vraví Tomáš Psota, hovorca jednej z najvýznamnejších českých stavebných firiem. Firma považuje obvinenia za účelové a zavádzajúce, pretože podľa Psotu nemajú oporu v zmluvných vzťahoch a poškodzujú tak dobré meno OHL ŽS.
Do konkurzu za 100 eur
O nevyplatených peniazoch za pomoc pri modernizácii železničných tratí nehovorí ani TSS Grade, ktorá sa teší z úspechov v štátnych tendroch. „Obvinenia ECB smerované voči našej spoločnosti sa dosiaľ nepotvrdili, čím sa len preukázalo, že išlo o nepravdivé a účelovo vykonštruované obvinenia,“ tvrdí právnička TSS Grade Simona Plaváková s tým, že firma nemá voči Trenčanom žiadne splatné záväzky, žiadny zmluvný vzťah a neprebieha medzi nimi ani žiadna komunikácia. TSS Grade pritom tvrdí, že na stavbe našla po trenčianskych robotníkoch chyby. „K dnešnému dňu ECB na výzvy nezareagovala a škody sme tak boli nútení odstrániť na svoje vlastné náklady. To všetko s vedomím, že nám ich uvedená spoločnosť zrejme nikdy neuhradí,“ dodáva Plaváková. TSS, ktorá pred rokmi sama prešla škrtaním dlhov v reštrukturalizácii, pritom vlani v októbri po medializácii kauzy sama podala konkurzný návrh na svojho dodávateľa z Trenčína. ECB to vnímala ako poslednú kvapku v pohári trpezlivosti. „Evidujeme od TSS Grade len faktúru za čistenie komunikácií za 106,9 eura,“ uviedol vtedy Fábry. Neskôr došlo k úhrade pohľadávky. Súd preto konkurzné konanie voči ECB zastavil. Spoločnosť v roku 2014 vykázala stratu vo výške takmer 555-tisíc eur, jej tržby vtedy medziročne narástli o 226 percent na 2,6 milióna eur.
StavbáriArchív HN
StoryEditor
Nad Trenčínom visí tieň železničného Váhostavu
Stavbári z Trenčína nevideli peniaze za prácu odrobenú pre stavebné giganty.