Nissan za podiel podľa Mitsubishi zaplatí 237,4 miliardy jenov (takmer 2 miliardy eur), píše web denníka Financial Times.
Nissan sa vďaka prevzatiu podielu stane najväčším akcionárom Mitsubishi. „Pomôžeme tejto firme riešiť problémy, ktorým čelí najmä pri obnovovaní dôvery spotrebiteľov v efektivite využitia paliva,“ uviedol šéf Nissanu Carlos Ghosn na spoločnej tlačovej konferencii automobiliek.
Mitsubishi v apríli priznala, že jej zamestnanci pri niektorých modeloch miniautomobilov manipulovali s testami spotreby pohonných hmôt a nadhodnocovali efektivitu využitia paliva. Metódy testovania spotreby odporujúce japonským predpisom vraj firma používala od roku 1991.
Mitsubishi zatiaľ potvrdila manipuláciu pri štyroch modeloch miniautomobilov s obsahom motora do 660 kubických centimetrov, ktoré sa predávajú len v Japonsku. Dva z týchto modelov vyrába Mitsubishi práve pre Nissan, ktorý nezrovnalosti v údajoch o spotrebe odhalil.
V stredu automobilka Mitsubishi pripustila, že škandál by sa mohol týkať všetkých jej vozidiel predávaných v Japonsku. Firma záležitosť ďalej vyšetruje a už koncom apríla sa rozhodla vytvoriť vyšetrovaciu komisiu, ktorá má do troch mesiacov predložiť správu.
Škandál v Mitsubishi prišiel v čase, keď je automobilový priemysel pod drobnohľadom úradov kvôli podobnej afére nemeckej automobilky Volkswagen. Tá vlani priznala, že do vozidiel s naftovými motormi inštalovala softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka.
Po celom svete sa táto aféra týka zhruba jedenástich miliónov naftových áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel českej automobilky Škoda Auto.