Zväz priemyslu a dopravy ČR vidí v zavádzaní názvu Made in Czechia výrazné riziká. Upozorňuje, že každá zmena názvu a jej uvedenie do praxe je veľmi nákladné. Navyše v počiatočnom období môže pôsobiť zmätok a ohrozovať marketing produktov, píše portál iDNES.cz.
Zavádzanie novej značky, ktorá má prísť globálne do povedomia, je dlhodobý proces. V mnohých krajinách sa podľa zväzu doteraz nikdy nevžil ani názov Česká republika. Viaceré firmy sa v niektorých krajinách a regiónoch stretli s tým, že „Made in Czechoslovakia“ je naďalej fungujúcou značkou, ktorá zaujme zahraničných partnerov.
„Nevidím to ako prioritu, ktorá by pomohla našej konkurencieschopnosti a našim exportérom. Obávam sa, že podobných tém sa v predvolebnom období objaví veľmi veľa,“ uviedol prezident SP ČR Jaroslav Hanák.
Czechia sa nepáči ani ministerke pre miestny rozvoj Karle Šlechtovej. „Nechcem, aby si našu krajinu plietli s Čečenskom, máme za miliardu (korún) kúpené logo Czech Republic. To chcem presadiť,“ napísala na Twitter.
Podľa zväzu by názov Czechia mohol skôr zostať administratívnym záznamom v databáze oficiálnych informácií. Je na rozhodnutí každej firmy, či bude názov Czechia používať pri označovaní svojho tovaru a služieb.
Vrcholní ústavní činitelia sa pri štvrtkovom rokovaní na Hrade zhodli, že by Česká republika mala v zahraničí používať názov Česko. Bude uvedený v oficiálnej databáze OSN.
V nej má každý štát oficiálny politický názov, voliteľne môže pripojiť aj skrátenú geografickú verziu. V oboch názvoch sú uvedené aj preklady do šiestich oficiálnych jazykov OSN - angličtiny, francúzštiny, arabčiny, čínštiny, ruštiny a španielčiny. Česko má v zozname len preklady dvojslovného pomenovania, pre užívanie praktickejší jednoslovný preklad chýba.