HypernovaArchív HN
StoryEditor

Niektoré slovenské obchody sú už mesiace poloprázdne. Terno svoj sľub nesplnilo

13.04.2016, 00:00
Dodávatelia sa však podobného scenára s nevyplatenými faktúrami ako pri Carrefoure neobávajú.

Február: „Vzdušné“ regály, na ktorých tróni jedna značka kečupov, tyčiniek, piva či mlieka. Tak vyzerala Hypernova v bratislavskom Avione. A podobne aj ďalšie prevádzky, ktoré patria do siete Terno. Šéf reťazca Oto Lanc vtedy ubezpečoval, že regály doplnia do dvoch či troch týždňov.

Apríl: Situácia vyzerá vo viacerých predajniach rovnako. Napríklad v potravinách Nobelka – prázdne škatule po vykúpených sladkostiach či slané chipsy od jedného výrobcu rozťahané na troch poschodiach regálov.

"V súčasnosti môžeme potvrdiť, že sme dospeli k finálnej dohode so 100 kľúčovými dodávateľmi. Ďalších 180 dohôd je vo vysokom štádiu rozpracovania a cieľom Terno je v krátkom čase dospieť k finálnej dohode aj s týmito dodávateľmi. Zároveň môžeme potvrdiť, že postupne dochádza k znižovaniu záväzkov z minulosti, čo je dobrá správa aktuálne pre našich dodávateľov a z hľadiska budúcnosti aj pre našich zákazníkov," píše Terno vo svojom stanovisku pre HN. Viditeľné zlepšenie situácie v predajniach predpokladá najneskôr na máj.

 „Scenár Carrefour“ nehrozí

Napriek tomu, že prevádzky siete nie sú v najlepšej kondícii, dodávatelia sa podobného scenára ako pri hypermarketoch Carrefour neobávajú. Reťazec nedávno prešiel významnými zmenami. Vznikla nová spoločnosť Terno Real Estate, ktorá po schválení Protimonopolným úradom prevezme predajne značiek Terno a Moja Samoška. Postupne by pod ňu malo prejsť od spoločnosti Terno Group aj deväť predajní Hypernovy.

To, či tak urobia všetky, však bude závisieť od podmienok, ktoré sa spoločnosti podarí vyrokovať so zástupcami obchodných centier, v ktorých sa nachádzajú. Predajne Hypernovy by sa totiž mali zmenšiť a zmeniť názov i dizajn. A to za podpory nového investora, spoločnosti Sandberg Capital, ktorá chce do Terno Real Estate naliať 70 miliónov eur.

Zmeny vo vnútri reťazca pocítili aj samotní výrobcovia, a kým v minulosti niektorí zaznamenali meškajúce platby, momentálne hodnotia situáciu pozitívnejšie. „Sieť prešla búrlivým obdobím. V minulosti sme mali nejaké problémy so splatnosťou faktúr, teraz však nič také neevidujeme,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ Tatranskej mliekarne Ján Husák s tým, že s terajším vedením majú korektné vzťahy.


Dávajú sa dokopy
Predchádzajúca situácia mala byť spôsobená vnútornými spormi v rámci spoločnosti aj striedaním manažmentov. „Na poslednom rokovaní nám bol prezentovaný veľmi rozumný plán na rozbeh obchodovania vrátane systému platieb a vyriešenia prípadných starých komplikácií. Takisto, podľa vyjadrení kompetentných, majú k dispozícii peniaze na urovnanie starých problémov,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ Baliarní obchodu Poprad Igor Matušek s tým, že podobný scenár ako pri Carrefoure nepredpokladá.

Prípad tejto siete totiž poučil výrobcov, ktorí si na neplatičov dávajú pozor. „V nadväznosti na narastajúce dlhy zo strany spoločnosti Carrefour dodávatelia sú obozretnejší a v prípade, ak nie je faktúra zaplatená v lehote splatnosti, ďalší tovar vo väčšine prípadov nedodajú. Nedostatok tovaru na pultoch je vizitkou predávajúceho, nie dodávateľa,“ uvádza riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová. 

Na zákazníka cenou
Doplnenie regálov tak zrejme trvá dlhšie, ako Terno predpokladalo. V najhoršom stave zo siete sú dnes podľa odborníka práve predajne Hypernovy, pri ktorých sa snaží sieť optimalizovať veľkosť sortimentu i prestavať predajnú plochu. „Regály nie bohaté na sortiment sú daňou prechodného obdobia. Spoločnosť však medzi dodávateľmi nemá zlý imidž,“ hodnotí maloobchodný analytik Ľubomír Drahovský. Na druhej strane však takýto stav predajní vplýva na dôveru spotrebiteľa, ktorá sa len ťažko získava späť. „V poslednom čase však badať snahu osloviť zákazníkov dobrou cenou. Terno znížilo maržu a niektorý sortiment dokázalo zákazníkom ponúknuť lacnejšie ako konkurencia,“ hovorí Ľubomír Drahovský s tým, že práve to môže pomôcť prinavrátiť pozitívne vnímanie siete, keďže u slovenských spotrebiteľov je cena stále dominantným faktorom.

Prípad Carrefour
Spoločnosť Retail Value Stores, ktorá u nás prevádzkuje päť hypermarketov Carrefour, je momentálne v reštrukturalizácii. Dodávatelia, ktorým ostali v rukách nevyplatené faktúry, si môžu prihlasovať u správcu svoje pohľadávky. Podľa odhadov môže ísť o státisíce eur, ktoré reťazec dlhuje.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora zaslala list ministerstvu pôdohospodárstva, aby sa začal situáciou zaoberať a ako možné riešenie navrhuje odkúpenie pohľadávok štátom, ako to bolo v prípade Váhostavu. Rezort momentálne pracuje na analýze. Carrefour dúfa, že bude generovať dosť peňazí, aby dokázal uspokojiť pohľadávky veriteľov.

01 - Modified: 2024-11-19 15:24:04 - Feat.: - Title: Vláda podľa vzoru Maďarska spúšťa „porovnávač“ cien potravín. U našich susedov o stránke nikto nevie 02 - Modified: 2024-11-16 18:10:20 - Feat.: - Title: Maloobchod sa za 35 rokov zmenil, bude sa ďalej digitalizovať. Pracovníkov je nedostatok 03 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Cenové kontroly, konkurenti z Poľska aj nonstop predajne. Reťazce idú do neznámych vôd (analýza) 04 - Modified: 2024-11-07 10:51:44 - Feat.: - Title: Poslanci odmietli reguláciu podmienok maloobchodného predaja počas nedele 05 - Modified: 2024-11-07 08:19:44 - Feat.: - Title: Tržby v maloobchode sa v septembri medziročne zvýšili. Rast podporil zásielkový predaj
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 02:10