Na svoj slovenský zoznam si pripisuje už sedemnástu prevádzku v poradí. A na muške má tento rok ďalšie. Americká sieť rýchleho občerstvenia Subway u nás expanduje. Najnovšie otvára reštauráciu na netradičnom mieste v Senci – pri vode. „Senecký akvapark je najnavštevovanejším akvaparkom na západnom Slovensku. Preto sme sa s majiteľom veľmi rýchlo dohodli na spolupráci,“ potvrdzuje zástupca siete Subway pre Slovensko Matej Varga.
Prídu ďalšie
Kým dosiaľ poznali zákazníci značku najmä z prevádzok v centrách miest či v obchodných domoch, sieť sa snaží presadiť aj v netypických lokalitách. Okrem akvaparku totiž mieri i na diaľničné odpočívadlo pri Banskej Bystrici. „Zároveň v Bratislave pribudne dvanásta reštaurácia. Očakávame i otvorenie reštaurácie na východnom Slovensku,“ pokračuje Matej Varga.
Zvýšený záujem vidia aj o kúpu franchisy od potenciálnych i aktuálnych franchisantov. To dopomohlo k tomu, že slovenský Subway už predbehol v počte prevádzok aj maďarský trh, kde ich je 14. Na dosah má Česko, ktoré má 19 pobočiek. Na Slovensku pritom značka pôsobí najkratšie – od roku 2009. „Na trhu sme momentálne dvojkou, čo sa týka počtu reštaurácií. Nie je tajomstvom, že pracujeme na tom, aby sme sa stali jednotkou,“ uvádza Matej Varga.
V ceste im stojí McDonald´s. „Počas dvadsiatich rokov pôsobenia McDonald´s na Slovensku sa počet reštaurácií ustálil na okrúhlych 30. Reštaurácie zákazníci nájdu v dvanástich slovenských mestách,“ vysvetľuje PR riaditeľka McDonald´s pre Česko a Slovensko Zuzana Svobodová.
Ich zatiaľ posledným prírastkom bola prevádzka v obchodnom centre Bory Mall, ktorú otvorili ešte na jeseň roku 2014. „V súčasnosti vyhodnocujeme návrhy nových miest a lokalít, kde by sme mohli naše reštaurácie otvoriť. Z dôvodu zachovania obchodného tajomstva zatiaľ nemôžeme hovoriť o ďalších plánoch konkrétnejšie,“ dodáva Zuzana Svobodová.
McDonald´s pritom u nás vidí veľký potenciál na ďalší rast. Otázkou však je, ako formou sa tak môže udiať. Podľa informácií HN má totiž reťazec skupovať slovenské pobočky od lokálnych prevádzkovateľov. Taktiež požiadal o pozastavenie členstva v Slovenskej franchisingovej asociácii.
Trend hamburgerov ustupuje
Práve fakt, že McDonald´s prehodnocuje svoj biznis model, môže nahrávať do karát konkurencii, ktorá má expanzné chute. Podľa odborníkov má na to Subway dobre našliapnuté. „Ide o sieť, ktorá je pomerne úspešná vo svete a nie je dôvod, prečo by nemala byť úspešná na Slovensku. Navyše trend hamburgerov pomaly ustupuje,“ vysvetľuje analytik Home Credit Michal Kozub.
Ľudia sa podľa neho snažia hľadať alternatívy, ktoré kombinujú rýchlosť dodania jedla a jeho čerstvosť i zdravosť. Za rýchlou expanziou Subwaya možno podľa odborníkov hľadať šikovného manažéra aj dobrý marketing. „Podarilo sa im koncept nastaviť na slovenské podmienky sortimentom i cenami, takže dokážu ,existovať‘ aj v menších mestách,“ myslí si prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy. Sieť sa podľa neho navyše rozširuje klasickými metódami franchisingu. Prevádzky teda vlastnia najmä slovenskí podnikatelia, ktorí sú existenčne závislí od úspešnosti jednotlivých prevádzok. Aj osobne na prevádzkach robia všetko pre to, aby to „šliapalo“.
Fastfoodový biznis na Slovensku však nemusí byť jednoduchý. Už sa o tom presvedčili viacerí. Napríklad Burger King, ktorý sa úplne stiahol, či KFC, ktoré skresávalo sieť reštaurácií. „Problémom niektorých zahraničných značiek je to, že nie sú schopné alebo ochotné prispôsobiť svoj koncept podmienkam nášho trhu. Predajom masterfranchisovej licencie síce nadobudnú jednorazový prospech, ale ich partneri to potom nezvládnu,“ uvádza Jozef Šétaffy.
Úspech značiek teda závisí od ponúkaného sortimentu, stratégie, ale napríklad aj od vhodných lokalít. Napriek tomu, že viaceré zvučné mená fastfoodových reťazcov ohlásili záujem o podnikanie na Slovensku, ich reálny príchod zatiaľ stagnuje. „Z tých značiek, ktoré už sú na našom trhu, odhadujem dobré šance na ďalší rozvoj pre reťazec Minit, bývalé Fornetti. V minulom roku rozšíril a zlepšil obsah svojho pôvodného konceptu na štandardný plnohodnotný fastfood. Navyše má silné, aj kapitálové zázemie vo vlastnej veľkovýrobe pekárenských výrobkov, ktoré dodáva tiež do obchodných reťazcov,“ dodáva Jozef Šétaffy.
Počty prevádzok v krajinách V4
Subway
Slovensko 17
Maďarsko 14
Česko 19
Poľsko 117
McDonald’s
Slovensko 30
Maďarsko 90
Česko 93
Poľsko 366
Fastfood SubwayPavol Funtál
StoryEditor