Lacnejšie nápoje, sladkosti i múka. Tento rok bude veľkonočný nákupný košík v našich reťazcoch o čosi lacnejší ako vlani.
Kým pred rokom ste za dvojlitrovú Coca-Colu zaplatili minimálne 89 centov, dnes si ju kúpite už od 75 centov.
„Táto Veľká noc určite nebude drahšia ako minulý rok. Na jednej strane ide o súperivosť sietí, na druhej strane je tu aj snaha o to, aby zákazník dostal na stôl sortiment i kvalitu, ktorú požaduje,“ vysvetľuje analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský.
Nielen o cene
V nákupnom košíku HN je tento rok výrazne viac akcií ako vlani. Napríklad Terno ponúka z jedenástich položiek iba jednu v bežnej cene. „Viac ako 50 percent tržieb z potravinových kategórií sa realizuje cez promócie, výrazne vyšší podiel tržieb z tovaru v akcii je realizovaný vo väčších formátoch – hypermarketoch,“ píše sa v stanovisku spoločnosti Terno pre HN.
Červené cenovky možno navodzujú lepší pocit z veľkého nákupu, na druhej strane však časy, keď sa nakupujúci riadili výlučne nimi, pominuli.
„V dnešnej dobe už trend nakupovania podľa letákov a hľadanie tej úplne najnižšej ceny nie je taký silný, ako to bývalo pred niekoľkými rokmi. V súčasnosti ľudia uprednostňujú hlavne pohodlie nákupu a širší sortiment. Akceptovateľná cena je akýsi ,hygienický faktor‘,“ uvádza analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
K lacnejším potravinám však prispieva aj desaťpercentná DPH na vybrané potraviny, ako maslo, chlieb či bravčové mäso. Taktiež deflácia či nízka cena benzínu, ktorá zlacňuje výrobcom náklady.
„V porovnaní s vlaňajškom môžeme najvýraznejšie, až o vyše 15 percent, ušetriť za plnotučné mlieko či bravčovú krkovičku s kosťou. V priemere o viac ako desatinu lacnejšie môžeme však nakúpiť napríklad aj bravčové pliecko a čerstvé maslo,“ tvrdí analytička Poštovej banky Dominika Ondrová.
Drahé účty
Ceny klesajú a kúpna sila rastie. Ľudia sú teda ochotnejší siahnuť hlbšie do peňaženky.
„Celkovo vnímame, že zákazníci sú schopní minúť viac peňazí na kvalitné a čerstvé potraviny a v porovnaní s minulosťou si do košíka častejšie kladú aj menej obvyklé potraviny, prémiové výrobky či rôzne novinky,“ uvádza Denisa Pernicová, hovorkyňa Billa Slovensko.
Na rozdiel od Vianoc je podľa nej obdobie veľkonočných nákupov kratšie. Zvyčajne sa sústredí do posledných dvoch-troch dní pred sviatkami.
„Veľká noc je oproti ďalšej silnej sezóne – Vianociam – trocha iná v tom, že sa zákazník zameriava takmer výhradne na potraviny,“ uvádza hovorca Kauflandu Martin Gärtner.
Podľa Terna dokonca badať regionálne rozdiely v tom, aké potraviny si do košíka ľudia vkladajú. „V rámci Slovenska sú viditeľné rozdiely v preferenciách zákazníkov, napríklad mimo Bratislavy sa kupujú viac produkty na pečenie a v Bratislave zase hotové zákusky, koláče a podobne,“ píše Terno.
Koľko napokon zákazníci v predajniach minú, je pre reťazce predčasné hodnotiť. „Avšak v našom exkluzívnom prieskume o Veľkej noci, ktorý sme realizovali vo februári, nám 55 percent respondentov potvrdilo, že utratia pred Veľkou nocou za potraviny viac ako inokedy,“ konštatuje koordinátorka komunikácie Tesco Stores Katarína Kadašiová.
Súhlasí s ňou aj analytik. „Sviatky budú lacnejšie. Ľudia by však nemali čakať ceny nižšie o desiatky eur. Tým, že bude väčšia chuť nakupovať, účet za celú Veľkú noc bude nakoniec o niečo väčší,“ dodáva Michal Kozub.