Najhorúcejšou oblasťou pirátskych útokov je teraz hlavná trasa ropných tankerov pri brehoch západnej Afriky. Práve v oblasti Guinejského zálivu evidujú pozorovatelia úbytok pirátskych prepadnutí až o tretinu, píše iDnes.cz.
Už to nie 106 dolárov
Aktivita pirátov na mori v Guinejskom zálive v juhozápadnej Afrike klesla na najnižšie hodnoty od roku 2002, uviedla agentúra Bloomberg.
"S cenou ropy pod tridsiatimi dolármi za barel už pirátstvo nie je tak výnosný biznis ako predtým, kedy cena za barel atakovala 106 dolárov," hovorí výkonná tajomníčka Komisie Guinejského zálivu, Florentina Adenike Ukonga. "Nízka cena čierneho zlata prispela k úbytku pirátskych útokov i ďalších morských zločinov v Guinejskom zálive," dodáva.
"Útoky na lode prevážajúce ropu v zálive - teda pri brehoch Ghany, Nigérie, Kamerunu a Pobrežia Slonoviny - vlani klesli medziročne o tridsať percent," píše sa v čerstvej správe britskej konzultantskej spoločnosti Dryad Maritime. Vyplýva z nej, že by do konca tohto roka mohol byť pokles ešte dramatickejší.
Oblasť je kľúčovou obchodnou cestou, cez ktorú prechádzajú dodávky z regiónu do Európy a Severnej Ameriky.
Pirátska dráha už toľko neťahá
Americký server Huffington Post informoval, že Medzinárodný námorný úrad eviduje za minulý rok celkovo 190 útokov na lode všetkého druhu. Tento rok zatiaľ došlo len k desiatim vniknutiam na palubu a dvoma pokusom o napadnutie ropných tankerov.
"Najväčším producentom ropy v Afrike je Nigéria, ktorá leží práve v Guinejskom zálive. Keď cena ropy opäť vyskočí, predpokladá sa, že znovu stúpne aj počet prepadnutí," uviedla Ukonga.
Pre námorníkov sa Guinejský záliv stal najnebezpečnejšími vodami sveta len nedávno. Prvenstvo vo smrtiacich útokoch prevzal od Somálska. Oblasti sa dokonca kvôli útokom hovorí "pirátska dráha".
Západoafrický štát exportuje ropu za skoro 79 miliárd dolárov ročne. Aj napriek tomu žije takmer polovica tamojšej populácie v chudobe.