„Celý život sa cítim na 35 rokov a nikdy nepôjdem do dôchodku,“ tvrdí o sebe Laurence Graff, kráľ diamantov. Tak ho prezývajú kvôli „tvrdému“ chlebíčku, na ktorom zbohatol. Za takmer 60 rokov vybudoval diamantové impérium Graff Diamonds, ktoré mu zabezpečilo majetok vo výške 4,3 miliardy dolárov. Ako popredný producent brúsených diamantov z Južnej Afriky má dnes po celom svete sieť 35 klenotníctiev a vo vitrínach svetové unikáty najväčších aj najdrahších kameňov. Dnes 75-ročný miliardár rozširuje svoj biznis aj o gastronómiu a vinárstvo.
Znalec bez školy
„Neviem kresliť, neviem maľovať. Ale viem povedať iným, čo robiť,“ prezrádza Laurence Graff tajomstvo svojho úspechu a bohatstva. Podľa vlastných slov sa venoval tomu, čo mu vraj ide najlepšie. Je totiž presvedčený, že dokonale sa dá robiť iba to, čo nás baví. Sám začínal podobne, ako veľa jeho kolegov multimilionárov – od podlahy a bez vzdelania. Na školu sa „vykašľal“ už v pätnástich rokoch, miesto nej vyskúšal kurz šperkárstva. Tiež tam však nevydržal dlho. „Jediné, čo som sa za prvé mesiace naučil, bolo drhnúť podlahu, čistiť záchody a pochôdzkovať,“ priznal Graff v rozhovore pre portál Interviewmagazine.com.
Z kurzu ho už po troch mesiacoch vyhodili, pretože nedosahoval očakávané pokroky. Keby vtedajší majiteľ školy a kurzov tušil, aké meno si jeho učeň urobí o pár rokov, zrejme by ho využil inak ako pri upratovaní. Laurencea to však stále ťahalo ku šperkom, a tak šťastie skúsil v malom klenotníctve, kde opravoval šperky. Po jeho krachu si založil vlastné a začal opäť od piky. Pracoval s polodrahokamami a cenami dve – tri libry za prsteň. Neskôr si zobral úver na prvé diamanty a ceny za prsteň sa vyšplhali k stovkám libier. Zrazu mu bola Británia malá, a preto biznis rozšíril do Austrálie a Singapuru. No skutočne zarábať začal až na Ďalekom východe.
Do čoho Graff investuje
Umenie Reality |
Nový nápad = nový biznis plán
Laurence Graff na verejnosti pôsobí naoko skromne, no nezakrýva ani sebavedomie. „Väčšinu času strávim premýšľaním nad ďalším nápadom na podnikanie,“ tvrdí. Sám sa považuje za „tvorcu ideí“, čím veľa ráz privádza svoj manažment k šialenstvu. Priznáva to v rozhovore pre portál Leadership.com: „Potrebujem jednoducho vedieť o všetkom, čo sa deje, mám príliš veľa energie, ktorú musím vyjadriť, ale rovnako viem aj počúvať a oceniť dobré nápady ľudí, s ktorými pracujem.“
A takzvanú praktickosť vidieť u investičného mága aj pri podnikaní. Ak sa ho opýtate, či v rámci Graff Diamonds klenotníctiev bude otvárať jedno aj v Kapskom Meste, odpovie, že pravdepodobne nie. Jednoducho, pracuje pre inú ligu zákazníkov. „Pozrite sa, nehovorím, že nepredávam lacnejšie kusy, ale priemerný denný predaj v obchode je 200-tisíc dolárov,“ opisuje Graff svoj cashflaw. Bez plánovaného zisku sa do podnikania nepúšťa. Teda možno s výnimkou umenia. Mladým investorom radí, nech nekupujú umenie s cieľom zarobiť. „Kúpte si niečo, čo skutočne milujete, s čím chcete žiť. A ak sa o pár rokov neskôr rozhodnete, že s tým ďalej žiť nechcete, predajte to,“ odporúča Graff. Verejnosť tiež prekvapil, keď svoje podnikateľské aktivity sústredil na gastro a vinársky priemysel. Obe oblasti sú náročné na vedenie, navyše trvá aj jednu generáciu, kým podnikateľ uvidí prvé výsledky či návratnosť.
Diamantový barón, farmár aj estét
Kráľ diamantov si je vedomý, že svoj obrovský majetok získal na úkor afrického kontinentu. Ťažba diamantov je náročný proces, ktorý zanecháva na krajine nepríjemné svedectvo. Aj preto sa miliardár angažuje v rôznych nadačných a charitatívnych organizáciách, cez ktoré chce „čiernemu“ kontinentu vrátiť niečo späť. Paradoxne cez Delaire Graff Estate, ktorá mu tiež zarába peniaze. „Keď mi prišla ponuka kúpiť túto farmu, bol som rozhodnutý za päť minút, ale čakal som 30, kým poviem áno,“ spomína Graff na moment, keď sa z neho stal farmár. Kupoval ju v dezolátnom stave, no dnes je z nej jedno z najlepších miest v Južnej Afrike, ktoré láka boháčov na unikátne gastrozážitky, chutné vína, ale aj riešenia priestoru tých najšikovanejších architektov. Súčasťou komplexu sú butikový hotel a kúpele. Graff má oko na pekné veci a má rád, ak sa dostatočná pozornosť venuje aj jeho umeleckej zbierke. Je členom rady riaditeľov galérií Guggenheim v New Yorku a Tate v Londýne. Usporadúva vzdelávacie akcie, pri ktorých predstavuje nádejných afrických umelcov. Snaží sa im takto pomôcť presadiť sa. Zaujímavým prípadom bola sochárka Deborah Bell. Objednal si u nej sedem bronzových sôch a jednu z nich Kôň a jazdec III venoval do aukcie Christie v Londýne. Výťažok šiel, ako inak, na podporu afrických detí.
Kto je Laurence Graff
75-ročný miliardár, ktorý svoj majetok získal pomocou diamantov. Dnes vlastní diamantové impérium a majetok v hodnote 4,3 miliardy dolárov. Okrem slabosti na luxusné šperky a drahé kamene si potrpí aj na moderné umenie. Podporuje nádejných afrických umelcov aj deti na tomto kontinente. V New Yorku sa počas letného biznisu venuje pod dohľadom trénera rýchlej chôdzi, cez víkendy v zime lyžuje zase vo Švajčiarskom Gstaade, kde má rodinný dom. Značnú časť času trávi v Afrike, kde si kúpil a zveľadil farmu a spravuje svoju zbierku umenia. O Graffovi sa na verejnosti veľmi nerozpráva. Po prvé sa nedostal do prvej päťky najväčších boháčov, po druhé sa jeho meno nespája so škandálmi. Rozruch okolo jeho mena sme mohli zaznamenať pred štyrmi rokmi, keď mu vykradli klenotníctvo na londýnskej New Bond Street. Graff vtedy prišiel o šperky v hodnote 43 miliónov libier.