Podľa vyjadrenia šéfky kalifornského úradu pre čisté ovzdušie CARB Mary Nicholsová bude musieť firma niektoré z pol milióna áut odkúpiť, píše iDnes.cz.
Nicholsová to povedala v piatkovom vydaní nemeckého denníka Handelsblatt. Skúsenosti z minula podľa nej ukazujú, že dodatočné úpravy automobilov často nefungujú tak dobre, ako sa plánovalo.
"Preto sa domnievam, že je pomerne pravdepodobné, že Volkswagen bude od majiteľov musieť odkúpiť minimálne časť vozového parku," cituje z piatkového vydania agentúra DPA. Automobilový koncern Nicholsová nabádala, aby predložil koncept ochrany životného prostredia, ktorý by kompenzoval nadbytočné emisie jeho vozidiel.
Vylúčenie áut z premávky
Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) v septembri obvinila Volkswagen, že u vozidiel s naftovými motormi používal softvér umožňujúci pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.
Volkswagen potom priznal, že v celom svete softvér inštaloval do zhruba 11 miliónov áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel českej súčasti Škoda Auto. V USA bolo zmieneným softvérom vybavených zhruba 482 tisíc vozidiel. Za každý z týchto automobilov môže Volkswagen dostať pokutu 37 500 dolárov, celkovo by tak v USA mohol zaplatiť až 18 miliárd dolárov.
Volkswagenu v piatok vyprší konečný termín, do kedy má kalifornským úradom predložiť plán na úpravu áut umožňujúcich manipulovať s výsledkami merania emisií. Ak koncern regulátorom nepredloží uspokojivé riešenie, je tu podľa Nicholsovej možnosť, že bude musieť vylúčiť problematické automobily z cestnej premávky.
Prvé škrty od roku 2009
Volkswagen už si začal tvoriť finančné rezervy na krytie škôd spôsobených manipuláciami. Dozorná rada nemeckej automobilky navyše v piatok podľa zdrojov agentúry Reuters schváli prvé škrty v kapitálových výdavkoch podniku od svetovej finančnej krízy v roku 2009.
Analytici predpokladajú, že Volkswagen zníži ročné investície do tovární, zariadení a automobilových modelov o zhruba desať percent z 17,1 miliardy eur ohlásených v minulom roku.
Americké úrady tiež vyšetrujú, akú úlohu zohral pri falšovaní testov emisií pri naftových autách nemecký dodávateľ automobilových súčiastok Robert Bosch. Skúmajú, či o manipulácii s testami vedel, alebo či sa na nich dokonca podieľal. Spoločnosť Bosch vyrábala kľúčové súčiastky naftových motorov, ktoré manipuláciu s testami umožňovali. Bosch je najväčším dodávateľom automobilových súčiastok na svete.