„Existuje priestor pre ďalšie mobilné zariadenie niekde medzi smartfónom a laptopom? My si myslíme, že áno. A voláme ho iPad,“ povedal presne pred piatimi rokmi Steve Jobs, keď svetu prezentoval prvý tablet z dielne spoločnosti Apple. A úplne tak prekopal dovtedajší trh. Z tabletov sa ihneď stala malá technologická revolúcia. Trvala však kratšie, ako sa pôvodne čakalo. Po období obrovského boomu a dvojciferných nárastov predaja totiž momentálne prichádza vytriezvenie. „Kolaps trhu s tabletmi v roku 2014 bol alarmujúci,“ hovorí výskumný riaditeľ spoločnosti Gartner Ranjit Atwal. Predalo sa o 40 miliónov kusov tabletov menej, ako sa pôvodne očakávalo. Prognózy na tento rok pritom nie sú o nič lepšie. Odborníci totiž predpokladajú, že predaj tabletov dosiahne nárast iba osem percent.
Nepotrebujeme nový
Dôvod je pritom jednoduchý. Životnosť týchto zariadení sa predlžuje a väčšinou sú zdieľané viacerými členmi rodiny, čiže nie je potrebné, aby tablet vlastnil každý. Ďalším faktorom je aj fakt, že výrobcovia sa nesnažia o inovácie hardvéru, čiže spotrebitelia nemajú motiváciu svoje modely obmieňať za najnovšie „vychytávky“. „Jednoducho povedané, za aktuálnym poklesom je to, že sú jednoducho príliš dobré na to, aby ľudia stále viac a viac kupovali niečo nové. Keď si do úvahy zoberieme aj obrovský boom po roku 2010, spomalenie je namieste,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Capital Markets Miroslav Blahušiak.
Ešte vlani v júni pritom poradenská spoločnosť Gartner predpokladala, že v roku 2015 sa predá 320 miliónov kusov. Po kritickom vlaňajšku však svoje prognózy upravila. Tento rok by sa podľa nej malo predať iba 233 miliónov tabletov. „Medziročné rasty budú aj naďalej vysoké, najmä zo strany ázijských spotrebiteľov. Len tempo rastu nebude tak dynamicky rásť ako doposiaľ,“ myslí si analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík.
Konkurencia je silná
Tabletom do karát navyše nehrá ani fakt, že na trhu je veľa iných silných hráčov. Napríklad lacné notebooky a phablety. „Tablety sú vytláčané smartfónmi, kde sa udomácnili uhlopriečky s veľkosťou päť a šesť palcov. Predaj tabletov bol a bude určite ovplyvnený lacnými notebookmi, ako aj skúsenosťou zákazníkov so superlacnými tabletmi,“ uvádza marketingový riaditeľ Euronics TPD Ondrej Majtán. Ďalšou zaujímavou alternatívou sa pre spotrebiteľov stala aj kombinácia tabletu a notebooku v jednom, ktorá poskytuje dotykový displej i klasickú klávesnicu. „Predaje stále porastú, ale tempo rastu sa spomalí. Tablet má mnoho nesporných výhod, ale nikdy nebude taký produktívny pre prácu ako klasické počítače či notebooky,“ konštatuje PR manažérka Alza. cz Šárka Jakoubková.
Len mierny pokles
Napriek tomu slovenskí predajcovia veria, že zákazníci budú chcieť svoje staré zariadenia obmieňať. „Predpokladám, že trh klasických tabletov bude mať len mierny pokles. Cenová prístupnosť výkonných tabletov s FHD rozlíšením,8-jadrovým procesorom alebo možnosťou pripojenia cez rýchlu LTE sieť na internet donúti zákazníkov upgradovať staršie menej výkonné zariadenia,“ dodáva Peter Bako zo spoločnosti Shark Computers, ktorá vlani pri tabletoch nezaznamenala medziročne ani nárast, ani pokles.