Firma tak zrýchľuje expanziu na ruskom trhu po tom, čo sa jej v čase ruskej ekonomickej krízy osvedčila stratégia zameraná na miestnych dodávateľov a na cenovo dostupnú ponuku jedla, píše agentúra Reuters.
"Toto odvetvie od začiatku roku 2015 stagnuje, my sme však dosiahli výrazné zvýšenie svojho trhového podielu, pretože pokračujeme v expanzii," uviedol šéf ruskej divízie podniku Chamzat Chasbulatov.
Ruská ekonomika sa v poslednej dobe potýka s negatívnymi dôsledkami prudkého poklesu cien ropy. Hospodársku situáciu navyše komplikujú sankcie súvisiace s ukrajinskou krízou. Štatistický úrad dnes oznámil, že hrubý domáci produkt Ruska sa v minulom roku prepadol o 3,7 percenta.
Pomalší rast cien ako inflácie
Chasbulatov uviedol, že ruská divízia McDonald's pristúpila k výrazným úpravám svojho podnikateľského modelu potom, čo jej aktivity zasiahli sankcie a klesajúca hodnota ruského rubľa. Zisky divízie podľa neho výrazne podporilo väčšie využívanie miestnych dodávateľov, ktoré zmierňuje negatívne dopady slabšieho rubľa a ruského embarga na dovoz potravín.
Chasbulatov tiež upozornil, že McDonald's zvyšoval ceny v Rusku pomalším tempom, než bola inflácia. Dodal, že firma plánuje v tejto stratégii aj naďalej pokračovať, aby si udržala konkurencieschopnosť.
McDonald's pôsobí v Rusku už dlhšie než štvrť storočia, vlani tam otvoril 59 reštaurácií. Predvlani bola viac ako desiatka jeho reštaurácií v Rusku dočasne uzatvorená kvôli údajnému porušovaniu hygienických a bezpečnostných predpisov. To bolo vnímané ako odveta ruských úradov za západné sankcie namierené proti Moskve za jej postup v ukrajinskej kríze.
Teplá zima
McDonald's dosiahol vlani v poslednom kvartáli lepšie výsledky, ako mu predpovedali analytici z Wall Street. Pripisuje to svojmu rozhodnutiu predávať raňajkové menu počas celého dňa. Na tržbách McDonald's sa podpísala aj nezvyčajne teplá zima v závere minulého roka, ktorá vylákala ľudí von. Informovali o tom agentúry AP a Bloomberg.
Presnejšie, globálne tržby reštaurácií McDonald's otvorených viac ako jeden rok v 4. štvrťroku 2015 medziročne vzrástli o 5 %, na 6,34 miliardy USD (5,86 miliardy eur), zatiaľ čo analytici očakávali, že dosiahnu 6,23 miliardy USD.
Predčil očakávania
V USA sa tržby reštaurácií otvorených minimálne rok zvýšili o 5,7 %. Experti pritom odhadovali, že stúpnu len o 2,7 %. Vývoj tržieb v USA je kľúčový pre celkové výsledky spoločnosti, pretože nepodlieha takým výkyvom, ktoré sú spôsobené otvorením a zatvorením reštaurácií, ako v iných regiónoch sveta.
McDonald's dosiahol za tri mesiace, do konca decembra 2015, zisk 1,21 miliardy USD, čo predstavuje 1,31 USD na akciu. Po vylúčení jednorazových položiek zarobil reťazec v 4. kvartáli vlaňajška 1,28 USD/akcia. Analytici pritom očakávali zisk v priemere 1,23 USD na akciu.