Rok 2003: Noviny zaplnili palcové titulky o tom, že Tesco ide otvoriť najväčší hypermarket na Slovensku. Predajná plocha obchodu na Zlatých pieskoch predstavovala dvojnásobok plochy futbalového ihriska a prekonala všetko, čo vtedy maloobchod u nás ponúkal. Rok 2016: Karta sa obrátila. Čas, keď ľudia vyrážali na týždenné nákupy s veľkými taškami i peňaženkami, pominul. A do popredia sa čoraz viac dostávajú malé prevádzky, ktoré plnia prázdne kúty na uliciach miest i sídlisk.
Nové siete
Dôkazom toho je aj novovzniknutá sieť Malina. Tá v priebehu roka otvorila deväť predajní. „Pre dnešných ľudí sa hodnota času stáva top prioritou. V maloobchode to znamená, že zákazník čoraz častejšie uprednostňuje menší formát predajne, ktorú má poruke a nákup môže urobiť bleskovo,“ hovorí šéf siete Peter Vaško. Aj preto majú Malina potraviny rozlohou 60 až 80 štvorcových metrov a za lokalitu si volia miesta s vysokou koncentráciou ľudí v rezidenčných zónach či biznis centrách. Ide o koncept tzv. convenience stores a okrem tradičného nákupu potravín, predajne ponúkajú aj kávu, zákusky či obložené bagety. „Tradiční hráči sa sústreďujú na budovanie supermarketov s plochou 600 až 1200 štvorcových metrov. Malina chce doplniť túto ponuku o ešte menší a pre zákazníka rýchlejší formát,“ pokračuje Peter Vaško s tým, že sieť chcú rozširovať rádovo v desiatkach predajní ročne, prioritne v Bratislave a následne vo všetkých väčších mestách. Investície Maliny sú kryté z privátnych zdrojov a podľa Petra Vaška sa pohybujú vo výške stovák tisíc eur.
Podobný koncept ako Malina zvolila aj ďalšia nová sieť. Delia má v súčasnosti v Bratislave štyri predajne, zatiaľ poslednú otvorili v závere decembra na Kramároch. Spoločnosť na naše otázky o stratégii rozvoja do konca redakčnej uzávierky neodpovedala. Na svojej facebookovej stránke však napísala, že „v súčasnosti sa sústredíme na oblasť Bratislava a okolie, neskôr by sme chceli otvoriť obchody aj v iných väčších mestách na Slovensku“.
Malí budú veľkí
Podľa odborníka je vznik takýchto potravinových konceptov trend, ktorý bude v ďalších rokoch silnieť. A podľa neho otázka neznie, či je na trhu popri veľkých reťazcoch priestor aj pre malé potravinové siete, ale či sa im dokážu veľké reťazce ubrániť. „Malé koncepty hrajú na strunu maximálnej kvality za prijateľnú cenu. Veľké reťazce sa orientujú hlavne na nízku cenu. V tejto chvíli nové koncepty prinášajú vyššie vnímanú hodnotu a môžu tak výrazne ubrať zákazníkom supermarketov. Obzvlášť, pokiaľ nájdu dobré obchodné priestory,“ myslí si analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Spotrebitelia sa totiž majú lepšie a sú ochotní viac utrácať. To vedie k tomu, že sú aj vnímavejší ku kvalite potravín, ako je zloženie či suroviny, preto sa obzerajú po malých sieťach, ktoré im ju vedia poskytnúť. „Hľadajú údeniny s vysokým obsahom mäsa, sledujú zloženie. To všetko nahráva práve menším konceptom, ktoré sa zameriavajú na tuzemské alebo regionálne potraviny,“ dodáva Michal Kozub.