Ropa zlacňuje a spolu s ňou ceny benzínu a nafty. Touto logikou sa však neriadia letecké spoločnosti. Tie s palivovými príplatkami odmietajú hýbať. Na znižovanie cien sa zatiaľ nechystajú ani cestovnej kancelárie, pretože netušia, ako dlho lacná ropa vydrží.
Aerolinky tak po celom svete začínajú silne zarábať na klesajúcich cenách ropy. "Pýtali sme sa všetkých aeroliniek, či nezlacnejú letenky, keď išla ropa s cenou výrazne dole. Tvrdia, že majú zabezpečené ceny ropy, zlacňovať tak nemôžu," vysvetlil Jan Papež z Asociácie cestovných kancelárií. Keď išli ceny ropy nahor, väčšina aeroliniek oznamovala zvýšenie palivového príplatku prakticky okamžite.
Niektorí dopravcovia nechcú komentovať, ako sa bude cena ich leteniek ďalej vyvíjať. „Cena sa neodvíja len podľa ceny ropy, ale hlavne podľa situácie na trhu," povedala hovorkyňa Travel Service Vlaďka Dufková. Vplyv konkurencie sa prejavuje na linkách, kde z Prahy lietajú aspoň traja dopravcovia - napríklad do Dubaja ceny spadli už pod päťtisíc korún.
Podľa hovorcu Českých aerolínií Dana Šabíka došlo k zlacneniu už skôr. "V septembri sme zmenili systém riadenia cenotvorby, nové tarifné podmienky trend klesajúcich cien ropy už zohľadňujú. V tejto chvíli České aerolínie ďalšie zmeny cien leteniek nechystajú," povedal Šabík.
Pokles cien zatiaľ nepocítili ani predajcovia leteniek. Potvrdzujú, že sa palivové príplatky, ktoré tvoria často aj desiatky percent ceny letenky, zatiaľ nemenia. "Oproti letu došlo naopak u niektorých dopravcov k ich zvýšeniu. Nečakám, že by letenky teraz zlacneli, zvlášť pred sezónou," hovorí Pavel Němec zo spoločnosti HRG Czech Republic.
Ceny ropy sledujú pozorne aj cestovné kancelárie. Tie totiž majú pri leteckých zájazdoch cenu naviazanú práve na cenu paliva, ale platiť za lety budú dopravcom až v lete. "V tejto chvíli je ešte skoro premietať tieto vplyvy do cien zájazdov. Zmeny nastanú najskôr na prelome februára a marca," hovorí marketingový riaditeľ Exim Tours Stanislav Zíma. Pre cestovky ide o mimoriadne citlivú vec aj preto, že sa čím ďalej viac snažia predávať zájazdy lacnejšie čo najdlhšie dopredu a nemôžu si dovoliť, aby následne ponúkli nižšiu cenu neskôr, než ponúka teraz v rámci akcií typu first minute.
Ropa a z nej vyrábaný letecký petrolej (kerozín) tvoria u aeroliniek zásadné náklady, napríklad u Ryanairu, najväčšej európskej nízkonákladovej spoločnosti, sa výdavky na palivo podieľajú na všetkých nákladoch zo 45 percent.
Aktuálne ceny pritom padajú k 60 dolárom za barel, čo je najnižšia cena od roku 2010. Za posledné dva týždne klesla o viac ako trinásť percent, čo prináša nemalé úspory a zároveň to tlačí hore ziskovosť aeroliniek. Tento trend sa už odrazil v ich akciách, ktoré sa vydali aj nahor. Napríklad u Ryanairu pridali vďaka úsporám spôsobeným lacnejším palivom akcie za posledný mesiac takmer 12 percent, výrazne teda prekonali celý trh.
Aerolinky však zväzuje jedno paradoxné nebezpečenstvo - zaistenie proti vysokým cenám ropy. Kvôli nemu totiž platia za kerozín viac, než koľko by podľa trhovej ceny museli. Napríklad podľa agentúry Bloomberg sa Singapore Airlines zabezpečili na cenu 116 dolárov za barel petroleja. Analytici zároveň varujú, že lacný kerozín môže výrazne znížiť tlak aeroliniek na znižovanie nákladov, v dobe drahšej ropy to môže priviesť dopravcu do veľkých ťažkostí.
zdroj: idnes.cz