Roky, keď čínsky ekonomický rast poháňal tržby luxusných spoločností s tým, ako Číňania kupovali kabelky Louis Vuitton, prstene Tiffany a luxusné modely BMW vo veľkom, sú ako sa zdá na konci. Ako by nestačilo spomalenie ekonomického rastu v druhej najväčšej svetovej ekonomike, zasadila Čína luxusným spoločnostiam ďalšiu ranu.
Prekvapivé rozhodnutie čínskej centrálnej banky devalvovať tamojšej menu spustilo trojdňový prepad jüanu oproti doláru o 3,7 percenta. Obzvlášť tvrdo včera dopadla ďalšia devalvácia čínskej meny okrem iného na výrobcu luxusného tovaru, ktorí z veľkej časti dlhodobo spoliehali na Čínu ako motor ekonomického rastu.
Čínska mena, luxus a turisti
Devalvácia jüanu síce môže podporiť čínsku ekonomiku, zároveň však ukazuje na obavy tamojších orgánov o rozsah spomalenia rastu. Ako vyplýva z posledných uverejnených štvrťročných výsledkov LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) alebo Tiffany, tržby v Ázii okrem Japonska znamenajú pre tieto spoločnosti viac ako štvrtinu celkových tržieb, u oboch luxusných podnikov boli tieto tržby nižšie.
Tržby LVMH v Číne, Hongkongu a Macau klesli v druhom kvartáli o zhruba 10 percent. Hoci Číňania obmedzili útraty za luxusný tovar v Číne a Hongkongu, luxusným firmám to vynahradili útratami na svojich cestách v Paríži alebo New Yorku a ďalších metropolách. Výdavky na luxus čínskych turistov tak boli pre luxusné spoločnosti za súčasnej situácie akýmsi svetielkom na konci tunela. Devalvácia jüanu však uškodí čínskej kúpnej sile v zahraničí.
Viac ako 100 miliónov Číňanov každoročne cestuje za hranice a kupuje viac luxusného tovaru než akákoľvek iná národnosť. Na svojich cestách utrácajú vo veľkom za parfumy, dizajnové oblečenie a doplnky, ktoré by ich doma stáli aj dvakrát toľko. Niektorí Číňania však teraz vyhlasujú, že si luxus odpustia až do doby než jüan pôjde opäť hore.
Investori veľmi rýchlo zhodnotili situáciu a začali vsádzať na to, že značky ako Louis Vuitton (LVMH), Gucci (Kering) alebo L'Oreal budú slabšou čínskou menou ďalej bité. Práve akcie týchto firiem boli medzi tými, ktoré v Paríži strácali najviac. V tomto roku Číňania, podľa spoločnosti Global Blue, ktorá sa zaoberá vrátením DPH, za luxus minuli rekordné sumy. V európskych destináciách k vysokým útratám prispelo aj slabšie euro.
Analytici sa zhodujú, že oproti nule pred desiatimi rokmi dnes predstavuje čínsky podiel na trhu luxusu až 45 percent. Dokonca tretinu európskych útrat za luxus predstavujú práve Číňania. Potenciálny menový efekt devalvácie jüanu bude pre luxusný sektor zmiešaný. Až 40 percent tovaru, ktorý Číňania kúpia v Európe potom znova predajú doma na čiernom trhu, slabší jüan by tak mohol vytesniť časť tržieb späť do Číny.
Luxusné akcie padajú
V reakcii na čínske menové prekvapenie padali aj včera akcie spoločností do značnej miery vystavených čínskemu trhu a tých je v luxusnom sektore viac ako dosť. Klesali tak akcie najväčšieho britského výrobcu luxusného tovaru Burberry v Londýne a to o takmer 3,5 percenta potom, čo utorok ukončili s 4,4 percentnou stratou.
Dobre sa neviedlo ani francúzskemu luxusnému holdingu LVMH, dnes odpísal takmer 5 percent. Swatch Group, vlastník značky hodiniek Omega, stratil viac ako 3 percentá, Tiffany v New Yorku odpisuje viac ako 4 percentá. Kering stratil v Paríži viac ako 2,5 percenta a L'Oreal 4,5 percenta.
Článok bol zverejnený na webe patria.cz