Urobil to, čo v technologickom svete bolo doteraz tabu. Odkryl tajné tromfy svojej automobilky Tesla. A vďaka tomu rekordne zbohatol.
Americký podnikateľ a miliardár Elon Musk len pred troma týždňami uvoľnil patenty k svojim elektromobilom. Kým niektorí experti mu predpovedali, že za tento krok bude kruto pykať a jeho firma prudko stratí na hodnote, stal sa presný opak. Akcie automobilky sa za tento čas zdvihli takmer o pätinu, vďaka čomu sa odhadovaný majetok Muska zvýšil o 1,2 miliardy dolárov.
Prekážka pre inovácie
Muskov krok teraz analytici spätne hodnotia ako veľmi dobre premyslený. „Trh s elektromobilmi sa nevyvíja tak, ako by si to Tesla predstavovala. A tak pristúpila k otvoreniu svojich patentov, ktoré by do odvetvia mohli prilákať viac investícií. V tomto segmente by totiž mohlo zväčšenie trhu Tesle pomôcť, a to aj v prípade, keby sa o nárast trhu starali iné firmy,“ povedal pre HN Kamil Boros, analytik spoločnosti X-Trade Brokers.
V polovici júna Tesla uvoľnila viac ako dve stovky svojich patentov. To znamená, že ktorákoľvek firma, ktorá vyrába autá s elektrickým pohonom, bude môcť použiť práve technológie Muskovej spoločnosti.
Akciu Tesly chvália aj experti. „V mnohých oblastiach je patentový systém prekážkou pre inovácie,“ hovorí Karl Ulrich, prodekan pre inovácie na univerzite Wharton.
Samotná firma Tesla Motors sa netají, že motívom jej kroku nie je dobročinné rozdávanie patentov, ale pomoc svojmu biznisu. „Poslaním našej spoločnosti je urýchliť rozšírenie elektromobilov,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Simon Sproule.
Za rýchlym nárastom akcií vidia analytici aj ďalší faktor. Nehrozí totiž, že by Musk zrazu dostal výraznú neželanú konkurenciu. „Tržby obrovských automobiliek z výroby automobilov, ktoré nespaľujú benzín či naftu, sú pod jedným percentom. To znamená, že ani sprístupnenie patentov nevyvolá u konkurencie Muskovej automobilky výrazný záujem o tieto patenty,“ uzatvára Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets.
Podnik stále v strate
Musk spoluzaložil podnik Tesla Motors, ktorá sa zaoberá najmä výrobou automobilov na elektrický pohon, v roku 2003. Napriek tomu, že firma je na svete už 11 rokov, je podľa expertov stále iba vo fáze, keď jej náklady predovšetkým na výskum a vývoj sú vyššie ako tržby. Ešte teda nedosahuje zisky.
Práve naopak – za prvé tri mesiace tohto roka dosiahla stratu 50 miliónov dolárov pri celkových tržbách 620 miliónov dolárov. Musk tak skôr ako na tržby stavil na budovanie mena svojej firmy. „Spojil odhalenie patentov s vôľou o ochranu životného prostredia či zmierňovanie globálneho otepľovania. Ide o psychologický krok, keďže ekologicky uvedomelé firmy sú v súčasnosti in,“ dodáva Lukáš Lóci.