Výrobca svetoznámeho kečupu Heinz má príliš veľa šupiek, stopiek a semien z viac ako dvoch miliónov ton paradajok, ktoré firma každoročne spotrebuje na výrobu svojho hlavného produktu, Ford zase zháňa náhradné materiály za plasty pripravované z ropy. Obe gigantické firmy preto spojili svoje výskumné tímy a začali skúmať, či je možné vyrábať z paradajok kompozity použiteľné v automobiloch. Informoval o tom denník Wall Street Journal.
Káble z kečupu
Teraz dospeli k názoru, že sušené paradajkové šupky by mohli poslúžiť ako materiál pre výrobu svoriek kabeláže či držiakov na mince. "Zisťujeme, či sa tento vedľajší produkt potravinárskeho priemyslu hodí pre automobilový priemysel," povedala Ellen Lee, technická špecialistka Fordu na výskum plastov. "Naším cieľom je vyvinúť pevný a ľahký materiál, ktorý by spĺňal naše požiadavky a súčasne zmenšil našu ekologickú stopu," uviedla.
"Sme radi, že technológia preukázala svoj potenciál," tvrdí zase Vidhu Nagpal, zástupca riaditeľa vývoja obalov v spoločnosti Heinz. "Nachádzame sa síce vo veľmi skorom štádiu výskumu a stále zostáva nezodpovedaná rad otázok, ale sme nadšení možnosťami, ktoré sa tu otvárajú pre Heinz aj Ford."
Sójové opierky
Už v minulých rokoch Ford začal viac využívať recyklované nekovové a biologické materiály. Od vlaňajška napríklad používa súčasti spevnené celulózovými vláknami alebo vyplnené ryžovými šupkami. Celkom sa pri výrobe vozidiel Ford uvádza osem biomateriálov. Ako ďalšie príklady možno uviesť kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklovanej bavlny či hlavové opierky a výplne sedadiel zo sójovej peny.
Okrem firmy Heinz Ford pri vývoji stopercentného rastlinného plastu, z ktorého by sa dalo vyrábať všetko - od tkanín až po obaly, spolupracuje tiež s Coca Colou, firmou Nike a tiež s Procter & Gamble.